Guides på borger.dk - konceptet

De digitale guides på borger.dk skal give borgerne hjælp til og et overblik over de mest almindelige livssituationer. Vi udvikler dem løbende – både i for-hold til indhold og funktionalitet.

For at sikre, at guides lever op til brugernes behov, afdækker vi løbende brugertilfredsheden og brugerbehovene. Slutbrugerne besvarer en række spørgsmål (survey) om deres oplevelse af den guide, de har været inde på. Derudover indsamler vi data om brugernes adfærd - fx hvor de klikker, kommer fra og bevæger sig hen efterfølgende. Vi afdækker også brugernes ønsker til nye funktionaliteter, når vi udvikler nye guides for andre brugerrejser.

I arbejdet med guidekonceptet er det også afdækket, hvorvidt en anden it-arkitektur end borger.dk’s kan øge værdien af guides for borgere og myndigheder. Konklusionerne har ført til, at der fortsat udvikles guides på borger.dk, så længe der ikke identificeres behov for andet.

De fællesoffentlige projektgrupper for hver brugerrejse og med ansvar for de enkelte guides på borger.dk mødes halvårligt og drøfter udviklingsbehovet for den pågældende guide.

Guides til virksomhederne

Erhvervsstyrelsen arbejder tilsvarende for at skabe mere sammenhængende brugerrejser for virksomhederne. For ikke at skabe forvirring i forhold til det etablerede koncept ”Virksomhedsguiden” bruger Erhvervsstyrelsen ikke ”guides”, men ”digitale forløb” som begreb til at beskrive det produkt, der skal hjælpe virksomhederne igennem en given brugerrejse. De første digitale forløb findes på Virk under den dertilhørende Virk Assistent og omhandler virksomhedsrejserne ”Start virksomhed” og ”Ansæt første medarbejder”.  

Status

Lige nu afprøves det sammen med udvalgte kommuner, om guides kan give større værdi for både borgere og kommunerne, hvis de også rummer lokalt indhold fra kommunerne. Derudover er vi ved at undersøge, om guides også bør kunne vises på kommunale hjemmesider, så borgere både kan bruge guiden på kommunens hjemmeside og på borger.dk.

Rapporter

 Hent rapport: Arkitekturscenarier

Oktober 2018, leverandør: Deloitte Digital

 Rapporten indeholder en analyse af brugerens behov relateret til en flytteguide, sådan som den er skitseret i det forudgående arbejde i regi af brugerrejsen flytning. Rapporten er udarbejdet på baggrund af en række workshops på tværs af myndigheder.

Følgende brugerbehov, såkaldte ”user stories”, er blevet identificeret:

  1. Som bruger vil jeg kunne tilgå en online huskeliste relateret til flytning
  2. Som bruger vil jeg kunne printe huskelisten ud
  3. Som bruger vil jeg kunne gemme min huskeliste
  4. Som bruger vil jeg kunne tilgå en generisk huskeliste uden at være logget ind
  5. Som bruger vil jeg kunne tilpasse huskelisten til mine behov (Filtrering af aktiviteter ved at tilføje fra liste over tilgængelige aktiviteter, samt fjerne irrelevante aktiviteter)
  6. Som bruger vil jeg sendes direkte videre til udvalgte selvbetjeningsløsninger
  7. Som bruger vil jeg have information omkring hvor og hvordan jeg udfører aktiviteterne
  8. Som bruger vil jeg navigeres til selvbetjeningsløsningerne uden at skulle logge ind igen (såfremt brugeren er logget ind)
  9. Som bruger ønsker jeg at kunne tilgå Min Huskeliste fra forskellige enheder og se de valg jeg har foretaget
  10. Som bruger ønsker jeg at logge ind til huskelisten
  11. Som bruger vil jeg kunne se udvalgte relevante oplysninger i guiden. Eks. Ny adresse osv.
  12. Som bruger forventer jeg at huskelisten bruger relevant data om mig, for at give mig en relevant liste (eks. Jeg har ikke børn, er førtidspensionist mm.) igennem brug af CPR.

Baseret på ovenstående brugerbehov er følgende forretningskrav identificeret:

  1. Løsning kan bruges anytime, anywhere
  2. Skalérbarhed
  3. Genbrugeligt/ generisk guidekoncept
  4. Indhente relevant kommunalt/ statsligt indhold
  5. Statusangivelse
  6. Huskeliste
  7. Filtrering
  8. Kvittering fra flytteløsning
  9. SSO
  10. Standardiserede servicekort

På baggrund af ovennævnte anbefaler Deloitte følgende arkitekturløsning: 

Guiden bygges på borger.dk’s CMS-system som en udvidelse af den eksisterende huskeliste til flytning. På sigt vurderes det, om der er behov for, at der bygges en fællesoffentlig komponent til guides. Dette vil kræve, at guidefunktionalitet fra borger.dk’s CMS udvikles forfra, hvor dog alle erfaringer fra borger.dk kan bidrage til arbejdet. 

Det bør løbende vurderes, hvornår guiden evt. skal skifte arkitektur til en fællesoffentlig komponent. Vurderingen bør baseres på forretningsmæssige behov og med det faktum for øje, at jo mere funktionalitet, der bygges i borger.dk’s CMS, des mere skal finansieres på ny ved en eventuel udvikling af en fællesoffentlig guidekomponent.

Hent rapport: Fællesoffentlig guidekomponent
Marts 2019, leverandør: Strand & Donslund

Rapporten indeholder en analyse af, hvad en fællesoffentlig guidekomponent er for en størrelse, herunder hvilke funktionaliteter den ville skulle understøtte. Analysen konkluderer, at det rent teknisk kan lade sig gøre at understøtte fælles udvikling og anvendelse af guides, men at det er komplekst og dyrt, både i forhold til udvikling af guidekomponentens funktionalitet og anvenderes egne selvstændige brugergrænseflader.

Hent afrapportering: Sammenligning af guidekomponent og borger.dk
Juni 2019, leverandør: Strand & Donslund

Analysen konkluderer, at borger.dk kan imødekomme den skitserede funktionalitet for en guidekomponent (jf. ”Analyse af fællesoffentlig guidekomponent”) med undtagelse af muligheden for, at anvendere kan bygge egne lokale guides. Samtidig har borger.dk en eksisterende organisering og governance, og en anvendelse af borger.dk som platform er derfor forbundet med færre omkostninger end etablering af en guidekomponent.

Hent afrapportering: Den udarbejdede reviewrapport og handleplan er offentliggjort sammen med de øvrige gennemførte arkitekturreviews. 
Se arkitekturreview på www.arkitektur.digst.dk/arkitekturreviews
Juni 2019, fællesoffentligt reviewboard

Alle FODS-initiativer tilbydes et arkitekturreview, hvor initiativerne modtager rådgivning fra et reviewboard bemandet med arkitekter fra de fællesoffentlige parter. Reviewboardets anbefaling i forhold til guidearkitektur var at ”fokusere på udbredelse og afprøvning af guidekonceptet for at indhente viden om konkrete behov”.

Hent rapport: Analyse af efterspørgsel hos potentielle anvendere
April 2020, leverandør A2

Rapporten beskriver indsigterne fra kvalitative interviews med fem udvalgte kommuner om deres umiddelbare behov og ønsker til ”lokal anvendelse” af centralt udviklede guides på borger.dk. ”Lokal anvendelse” forstås her som enten berigelse af guides med kommunespecifikt indhold eller visning af guides på egen kommunale hjemmeside.

Rapporten konkluderer, at kommunerne anser guides på borger.dk som et værdifuldt supplement til at vejlede kommunens borgerne, og at guides derfor løfter serviceniveauet for borgerne. Kommunerne kan samtidig se en værdi i at kunne gøre guides mere kommune-specifikke, dels ved at kunne berige med lokalt indhold, dels ved at kunne udstille på egen kommunale hjemmeside. Forudsætningerne, som kommunerne skitserer for værdien af lokal anvendelse, omhandler økonomi, lavt ressourceforbrug og tilstrækkelige muligheder for tilpasninger af både tekster, filtrering og grafik til at kunne indgå som en integreret del af den enkelte kommunes hjemmeside.

Samarbejdspartnere

Arbejdet er funderet i en fællesoffentlig projektgruppe med deltagelse fra

  • ATP/Udbetaling Danmark
  • Skatteforvaltningen
  • KL
  • Digitaliseringsstyrelsen