Flere borgerservicecentre har oplyst, at mange it-udfordrede borgere fortsat har store udfordringer med NemID. Nogle centre oplyser, at 30 pct. af deres personlige henvendelser handler om NemID – spørgsmålene drejer sig især om nøglekort.
Derfor har der i 2018 været fokuseret på NemID – både med det traditionelle nøglekort og den nye NemID nøgleapp.
Vejledningen om NemID blev opdateret ultimo 2017. I 2018 er denne vejledning blevet promoveret både overfor biblioteker, borgerservice og Netværk for digital inklusion.
For at hjælpe nye borgere i Danmark med at begå sig i den digitale kommunikation er der endvidere udarbejdet en ny folder om NemID på engelsk. Folderen er trykt og udsendt til relevante kommuner.
I maj 2018 blev NemID nøgleappen lanceret. NemID nøgleappen er et supplement til nøglekortet. For at sikre, at der også blev taget hensyn til it-udfordrede borgere, blev medlemmer fra Netværk for digital inklusion inviteret til at deltage i workshops forud for udviklingen af appen.
Selvom NemID nøgleappen blev Danmarks mest downloadede app i 2018, viste det sig i efteråret, at nogle it-udfordrede borgere havde svært ved at tage den nye app til sig. Der blev derfor i efteråret udarbejdet en vejledning til it-udfordrede borgere om, hvordan man downloader og anvender appen. Også her har Netværk for digital inklusion været inddraget.
Vejledningen om NemID nøgleappen er endvidere trykt som folder og sendt til alle kommuners borgerservices og biblioteker.