Det har ikke været muligt at gennemføre alle planlagte opgaver, så forbruget har været mindre end budgetteret.
Bedre viden om brugernes behov
I 2020 havde Erhvervsstyrelsen fokus på at undersøge slutbrugernes behov yderligere. Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt frivillige foreninger, hvor der blev spurgt ind til:
- hvilke behov og udfordringer frivillige foreninger oplever med offentlig selvbetjening, herunder indberetninger, Digital Post og NemID.
- hvor de frivillige foreninger søger hjælp.
Resultatet af undersøgelsen skal bruges til at finde ud af, hvordan det videre arbejde med at hjælpe brugerne kan forbedres. For eksempel om der er systemiske muligheder for at imødegå de udfordringer, som brugerne møder, og som dermed reducerer behovet for it-vejledning.
Brugerundersøgelsen skulle også klarlægge om årsagen til, at vejledningen kun bliver brugt i begrænset omfang, skyldes et reelt manglende behov for it-vejledning, eller at brugerne får hjælp fra anden side. Det skulle give et billede af, om manglende årsagsregistreringer dækkede over et mørketal i vejledningen.
Brugerundersøgelsen viste blandt andet, at 82 pct. ikke var opmærksomme på, at de kunne få hjælp på bibliotekerne, og at 60 pct. derimod anvender deres personlige netværk, når de har behov for hjælp.
På baggrund af undersøgelsen er det besluttet at udarbejde et hjælpeunivers på Virk.dk for frivillige foreninger.
Målrettet undervisningsmateriale til it-vejlederne
I 2020 blev der arbejdet på yderligere undervisningstiltag, som kan gøre det nemt for personer og organisationer at påtage sig rollen som it-vejledere eller oplære andre i rollen. Målrettet undervisningsmateriale kan fx hjælpe it-vejlederne på bibliotekerne i at oplære de frivillige på bibliotekernes netcaféer. Arbejdet er ikke færdiggjort grundet COVID-19. Det var planen, at undervisnin-gen skulle have bestået af webinarer, videoer, demoer med videre. I 2021 forventer Erhvervsstyrelsen at afholde webinar om infrastrukturkomponenterne.
Videreudvikling af hjælpeunivers til it-vejledere på baggrund af årsagsregistreringer
Det er væsentligt, at brugerne oplever den samme aktuelle it-vejledning, uanset hvor de møder it-vejlederne, og derfor skal it-vejledernes hjælpeunivers være opdateret og brugbart. På baggrund af årsagsregistrering, statistik fra hjælpeunivers og brugerundersøgelse er det blevet belyst hvilke områder i hjælpeuniverset, der er vigtige og anvendes og hvilke, der kan udfases. I 2021 vil Erhvervsstyrelsen derfor fortsat arbejde med at forenkle hjælpeuniverset.