Hent rapport
Hent kortlægning og analyse af data til visning af aftaler, betalinger og frister på Mit Overblik
Marts 2020, Leverandør: Peak Consulting Group
Resumé
I denne rapport er der fokus på udarbejdelsen af en implementeringsramme for et overblik over aftaler, betalinger og frister (ABF’er) vist på Mit Overblik.
Rapporten er udarbejdet på baggrund af vedtagelsen af Digitaliseringspagten fra marts 2019. Her blev det konkret aftalt, at det skulle afdækkes, hvordan et overblik over aftaler, betalinger og frister kunne etableres, samt hvorfra data på disse mest hensigtsmæssigt kunne hentes til indgåelse i Mit Overblik.
Følgende er en samlet liste over rapportens formål:
- At afdække hvilke aftaler, betalinger og frister (ABF’er), der findes.
- At vurdere, hvilken værdi de forskellige ABF’er vil give ved at indgå i Mit Overblik.
- At vurdere, hvordan data på ABF’er hentes mest hensigtsmæssigt til Mit Overblik.
- At udarbejde et forslag til en implementeringsramme for overblikket (faser for implementering) på baggrund af de ovenstående vurderinger.
På baggrund af de kommunale, regionale og fællesoffentlige infrastrukturer og initiativer opstilles en målarkitektur, som beskriver, hvorledes en visning af data til Mit Overblik kan implementeres. I rapporten anbefales det, at målarkitekturen primært baserer sig på KOMBITs indekser, og at hovedparten af de kommunale ABF’er hentes herfra. Som en foreslået transitionsarkitektur peges der i rapporten dels på brug af eksisterende API’er samt etablering af nye API’er og direkte integration.
Til udvælgelse af ABF’er, der anbefales medtaget i implementeringsrammen, benyttes parametrene: borger- og myndighedsværdi, implementeringskompleksitet samt volumen af transaktion. Ved hjælp af disse parametre peger analysen på en metode til at udvælge de ABF’er, der giver værdi at vise på Mit Overblik og endvidere hvilken løsning, der anbefales til at vise disse ABF’er.
Det ovenfornævnte danner tilsammen udgangspunkt for den foreslåede implementeringsramme.
Denne er delt op i 4 faser, fase 0-3, som angiver en anbefalet rækkefølge for implementeringen af ABF’er i Mit Overblik:
- Fase 0 indeholder aftaler, som allerede kan hentes fra eksisterende systemer.
- Fase 1 indeholder ABF’er, der er vurderet højt i værdiscoringen, og hvor der typisk foreligger eksisterende integrationsmuligheder, som forventes anvendelige.
- Fase 2 indeholder ABF’er, som er karakteriseret ved lav værdi kombineret med en middel implementeringskompleksitet.
- Fase 3 indeholder ABF’er, som er karakteriseret ved lav eller middel værdi, lav volumen og en udfordrende implementeringskompleksitet.
Den i rapporten opstillede implementeringsramme peger på en mulig implementeringsrækkefølge af ABF’er på Mit Overblik. Dog anbefales det også, at den endelige implementeringsramme først besluttes efter en mere dybdegående analyse af omkostninger og arkitektur samt yderligere brugertest af værdi.