Forenklet monitorering af eskoler.dk

På denne side gives et kort resume af monitoreringsrapporten, herunder de vigtigste resultater af monitoreringen og tilsynsafgørelsen.

Digitaliseringsstyrelsen har som tilsynsmyndighed foretaget en forenklet monitorering af webstedet eskoler.dk, tilhørende Professionshøjskolen Absalon, for at føre tilsyn med, om webstedet overholder lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.

I den forenklede monitorering er der alene udført automatiske tests for et udvalg af de krav, som webstedet skal leve op til. Der er dermed ikke foretaget en dybdegående tilgængelighedsevaluering, men en vurdering af udvalgte kriterier.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at webstedet eskoler.dk delvist overholder kravet om, at offentlige myndigheder og offentligretlige organers websteder og mobilapplikationer skal være ”opfattelige, anvendelige, forståelige og robuste”, jf. webtilgængelighedslovens § 3, stk. 1.

Afgørelsen er truffet på baggrund af den forenklede monitorering, der resulterer i en tilgængelighedsscore på 454 ud af 500.

På baggrund af ovenstående er der truffet følgende tilsynsafgørelse:

Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at Professionshøjskolen Absalon udbedrer de tilgængelighedsproblemer på webstedet, der er fundet i den forenklede monitorering.

Digitaliseringsstyrelsen giver påbud om, at Professionshøjskolen Absalon skal sikre, at følgende krav efterleves senest 2 måneder fra den dag, hvor høringsperioden er afsluttet, og den endelige monitoreringsrapport er modtaget:

  • Tilgængelighedserklæringen i WAS-Tool kan tilgås via en nemURL med følgende format: ”www.ditdomænenavn.dk/was”.
  • Webstedets sidefod (footer) indeholder et link, der leder til tilgængelighedserklæringen i WAS-Tool.

Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at Professionshøjskolen Absalon opdaterer tilgængelighedserklæringen til at efterleve følgende krav, som for nuværende ikke er overholdt, og som er en præcisering af de formelle krav til tilgængelighedserklæringen. Fremover vil et brud herpå føre til et påbud:

  • Feedbackmekanismen har en telefonisk kontaktinformation, der giver alle borgere mulighed for mundtligt at rette henvendelse til den berørte offentlige myndighed eller det offentligretlige organ.
  • Feedbackmekanismen har en skriftlig kontaktinformation, der giver alle borgere mulighed for skriftligt at rette henvendelse til den berørte offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, og feedbackmekanismen er ikke begrænset af adgangsgodkendelser, fx NemID, CAPTCHA, mv.

Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at Professionshøjskolen Absalon opdaterer tilgængelighedserklæringen til at efterleve følgende krav, som for nuværende ikke er overholdt:

  • Punktet ”Overholder ikke webtilgængelighedsloven” er tilstrækkeligt udtømmende, idet de deklarerede tilgængelighedsproblemer for webstedets html-sider afspejler monitoreringens fund.
  • Linket fra webstedets sidefod (footer) til tilgængelighedserklæringen er navngivet ”Tilgængelighedserklæring”.