Hvor langt er vi?

Digitaliseringsstyrelsen udbyder lige nu en ny Digital Post-løsning på vegne af den offentlige sektor. Den skal være klar, når den nuværende kontrakt udløber i 2020.

Projektet er pt. i anskaffelsesfasen, hvor der bliver gennemført udbud med henblik på at indgå aftale med den kommende leverandør, der skal udvikle og drifte fremtidens løsning.

Digitaliseringsstyrelsen har tidligere gennemført en analysefase, og herunder indhentet behov, afviklet informations- og netværksmøder og været i teknisk dialog med leverandører på markedet.

Gennemførselsfasen omfatter udvikling af selve løsningen samt tilslutning af myndigheder, migrering af data mv. Den samlede nye Digital Post-løsning forventes at gå i drift i 2020, når den nuværende kontrakt udløber.

Projektets tidsplan

Tryk her for billedet i en større version. 

Billedet viser projektets tidsplan. Projektet er i øjeblikket i anskaffelsesfasen, som foregår i 2017 og 2018.  I 2017 udarbejdes udbudsmateriale og pilotmyndigheder inddrages.I 2018 gennemføres udbudsprocessen og valg af leverandør. Derudover foregår der i 2018 også en afklaringsfase med leverandøren og yderligere inddragelse af pilot-myndigheder.  Gennemførelsesfasen foregår i 2018, 2019 og 2020. I denne fase udvikles og etableres infrastrukturen. Derudover udarbejdes en udrulningsplan inkl. en drejebog til myndigheder. Der udøves support af myndigheder, API og testmiljø gøres tilgængeligt  og der vil foregå migrering og konvertering af data. Slutningen af gennemførelsesfasen foregår i 2020, hvor der vil være fokus på tilslutning af myndigheder, support af myndigheder, Go-live og hypercare og driftsprøve.  Projektets realiseringsfase foregår i slutningen af 2020 og 2021. Her er der fokus på drift, support, videreudvikling og forankring.