Ændringer i den nye løsning

Den nye Digital Post-løsning bliver mere enkel og fremtidssikret. Det betyder især ændringer med betydning for myndighedernes anvendelse af løsningen.

Næste generation af Digital Post bliver udviklet, så den er mere enkel og kan tilpasses fremtidige behov. Det betyder, at funktionaliteter, som nogle myndigheder anvender i dag, bliver ændret eller udfaset. Hvis du som myndighed anvender en funktionalitet, der forsvinder eller udfases med den nye løsning, vil det være relevant at begynde at tage stilling til betydningen lokalt i din egen myndighed og finde eventuelle alternativer.

På denne side kan du få et overordnet overblik over omstillingen. Digitaliseringsstyrelsen ruller et implementeringskoncept ud i foråret 2020, hvor myndighedernes opgaver beskrives mere udførligt. 

Læs mere om implementeringskonceptet

Minimumskrav til myndigheders omstilling

Afsendersystemer

  • Skal pege hen på den nye Digital Post-løsning. Man kan dog i en overgangsperiode på to år (frem til august 2023) sende i nuværende formater 
  • Skal understøtte det nye meddelelsesformat (MeMo) senest to år efter go live (senest august 2023)
  • Skal bruge de nye snitflader for kontaktstrukturen
  • Samme lovmæssige størrelsesbegrænsninger for at sende post som i dag

Modtagersystemer

  • Skal pege hen på den nye Digital Post-løsning
  • Skal opgraderes til at kunne modtage post i det nye meddelelsesformat (MeMo) fra go-live (august 2021)
  • En myndighed må maksimalt have fem modtagersystemer integreret til den nye Digital Post-løsning:
    • Maksimalt fire modtagersystemer til post, der sendes til jer som myndighed
    • Herudover kan I have et modtagersystem til post, der sendes til jer som virksomhed
    • Et af disse fem systemer skal kunne modtage 99,5 mb
  • Al post relateret til myndighedsopgaver skal afhentes, og myndigheder skal opbevare posten i egne systemer
  • Samme lovmæssige størrelsesbegrænsninger for at sende post som i dag

Funktionaliteter, der udgår eller ændres

Den eksisterende Digital Post-løsning indeholder en række funktionaliteter og services. Følgende udgår eller ændres med den nye Digital Post-løsning fra go live.

Brevfletning

Brevfletning er en service, hvor adresser på flere modtagere flettes ind i en brevskabelon, og derved skaber unikke breve. Denne service bliver ikke en del af den nye Digital Post-løsning. Myndigheder skal fremover selv kunne brevflette i egne systemer, inden de sendes i Digital Post-løsningen.

Søg i sendte meddelelser

Søg i sendte meddelelser er en funktionalitet, som giver adgang til en kopi af myndighedens sendte meddelelser i op til 35 dage. Det ændres, så der ikke længere er et arkiv af sendte meddelelser i en nye Digital Post-løsning. Myndigheder skal derfor sikre sig, at afsendte meddelelser fremover kan fremsøges i egne systemer.

Formularer

Formularer er xml-baserede præudfyldte blanketter, som myndigheder har kunnet bruge til at indhente information om specifikke emner, fx adresse eller CVR-nummer, når borgere eller virksomheder skriver til myndigheden. Denne funktion kommer til at udgå. Myndigheder skal fremover selv kunne danne formularer i egne systemer, hvis de ønsker at bruge denne funktionalitet.

Åbningskvittering

Åbningskvittering er en funktionalitet, som man indtil nu har kunnet tilkøbe som et ekstra produkt hos den nuværende leverandør. Med åbningskvittering har afsenderen af posten kunnet få en valgfri kvittering på, at modtageren har åbnet brevet. Dette kommer man ikke til at kunne fremover, og der kommer ikke en erstatning.

Modtagersystem

Myndigheder, der modtager digital post, skal afhente posten til egne systemer i stedet for at læse den på Virk. Det er for eksempel, når en borger skriver, eller når myndigheder skriver med hinanden i forbindelse med sagsbehandling. Posten hentes ned til egne systemer ved at tilslutte et modtagersystem. De fleste myndigheder har allerede et modtagersystem i dag, men dem, der ikke har, skal anskaffe et i forbindelse med overgangen til det nye Digital Post.