NemID Erhverv
NemID til erhverv blev lanceret den 1. juli 2010.
Ansatte i virksomheder kan bruge NemID medarbejdersignatur til at identificere sig som medarbejder fra en bestemt virksomhed eller organisation – det er fx, når de ansatte henvender sig til det offentlige på virksomhedens vegne eller underskriver dokumenter online. Medarbejdere kan også anvende medarbejdersignaturen til at sende og modtage sikre e-mails, der er krypteret eller signeret med en digital signatur.
For at virksomheder kan anvende NemID medarbejdersignaturer, skal virksomheden først indgå en aftale med Nets.
Der findes 3 typer af NemID til erhverv:
NemID medarbejdersignatur
Medarbejdere kan bruge NemID medarbejdersignatur til at identificere sig som medarbejder fra en bestemt virksomhed eller organisation – det er fx, når de:
- Henvender sig til det offentlige på virksomhedens vegne.
- Underskriver dokumenter online.
- Får adgang til information fra en offentlig myndighed.
- Logger på private webtjenester.
- Logger på interne it-systemer (hvis arbejdspladsen tilbyder dette).
Medarbejdere anvender også medarbejdersignaturen til at sende og modtage sikre e-mails, der er krypteret eller signeret med en digital signatur.
Læs mere om medarbejdersignatur på nets.eu
NemID erhverv til bank
NemID erhverv til bank er en løsning, medarbejdere kan bruge for at få adgang til virksomhedens netbank.
Der indgås en netbankaftale med banken for deres virksomhed og banken udsteder NemID erhverv til bank til medarbejderen.
Banken kan have andre sikkerhedsløsninger til erhvervsnetbank.
NemID privat til erhverv
Hvis en borger ejer en virksomhed eller kan tegne for virksomheden alene, kan borgeren anvende sit private NemID på virksomhedens vegne.
At kunne tegne for virksomheden alene i et IVS, ApS eller A/S betyder, at borgeren alene har ret til at underskrive og indgå aftaler på virksomhedens vegne.
Læs mere om initiativet