NemID Privat

NemID til private borgere blev lanceret den 1. juli 2010.

Med NemID kan borgere bruge det samme bruger-id og den samme adgangskode til både deres netbank, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester på nettet. Det gør det nemt for borgerne, og det forbedrer servicen i den offentlige sektor samtidig med, at effektiviteten øges.

Et NemID består, ud over bruger-id og adgangskode, af et nøglekort. Dette skal de bruge, når de logger på med NemID. Det giver en ekstra sikkerhed, fordi log-in kræver både noget, de har i hovedet - bruger-id og en adgangskode - og noget, de har i hånden - deres nøglekort.

Nøglekortet, som kan foldes til kreditkortstørrelse, er påtrykt 148 engangskoder, som hver kun bruges én gang. Systemet beder om en tilfældig nøgle fra kortet og holder samtidig styr på, hvor mange nøgler borgeren har tilbage. Borgerne modtager et nyt nøglekort i god tid, inden alle nøglerne er brugt.

Der findes tre supplementer til borgeres NemID. Gældende for all tilbud, er at borgeren altid skal beholde deres nøglekort.

De 3 supplementer er:

NemID Nøgleapp

NemID Nøgleviser

NemID på hardware

Er NemID obligatorisk?

Folketinget har besluttet, at borgere i Danmark på udvalgte områder i det offentlige skal betjene sig selv digitalt, hvis de kan.

Digital kommunikation forudsætter, at borgerne kan identificere sig sikkert, når de skal bruge en selvbetjeningsløsning eller læse deres Digitale Post. Når borgerne skal bruge en selvbetjeningsløsning, kan myndighederne forlange, at de anvender NemID, medmindre de undtages fra at søge digitalt.

Borgere kan ikke blive undtaget fra at anvende de digitale selvbetjeningsløsninger alene med henvisning til, at de ikke har NemID, men der vil kunne tages særlige hensyn til borgeren, hvis de ikke kan få NemID.

Hvis borgeren ikke kan få NemID

Hvis borgeren ikke kan få NemID, kan de på denne baggrund undtages fra Digital Post. Det kan fx være, hvis borgeren ikke kan legitimere sig tilstrækkeligt eller ikke er i stand til at administrere NemID, fx pga. fysisk eller psykisk handicap, sproglige barrierer eller lignende.

Borgere har altid ret til at lade en anden person handle på deres vegne. NemID er personligt og må ikke overdrages til andre. For at handle digitalt på andres vegne skal man altså anvende sit eget NemID, og systemet bagved skal på baggrund af en fuldmagt give adgang til de korrekte data.

Læs mere om fuldmagt på borger.dk