FOKUS PÅ IMPLEMENTERING FRA START TIL SLUT
Sagsbehandlere oplever nogle gange, at lovgivning med mange undtagelser, uklare begreber eller mange proceskrav er vanskelig at administrere, resulterer i lange sagsbehandlingstider og begrænser effektiv forvaltning, der udnytter de digitale muligheder.
Kompleks lovgivning med mange særregler kan vanskeliggøre it-projekter og digital understøttelse. Det er derfor en forudsætning for effektiv it-anvendelse, at lovgivningen er klar og enkel. Der er behov for, at man i hele beslutningskæden, fra de politiske forhandlinger og til det lovforberedende arbejde, har øget fokus på, om lovgivningen kan administreres digitalt og om implementeringskonsekvenserne er tilstrækkeligt belyst.
NYE KRAV TIL DET LOVFORBEREDENDE ARBEJDE
Der er derfor udarbejdet en vejledning, som skal hjælpe ministerierne med at tænke digitalisering ind i lovarbejdet fra begyndelsen.
Derudover er det nu obligatorisk at beskrive implementeringskonsekvenserne i bemærkninger til lovforslaget. Det er en central del af den obligatoriske vurdering, at hensynet til borgerne og databeskyttelsen tænkes ind, når vi digitaliserer i det offentlige. Vi skal ikke digitalisere for at digitalisere, men fordi det er til gavn for borgere og virksomheder.
Den nyoprettede enhed, sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning, følger op på, om konsekvenserne af implementeringen er tilstrækkeligt belyst, og om lovgivningen er digitaliseringsklar.
Det skal bidrage til bedre borger- og virksomhedsservice fx gennem større gennemsigtighed, bedre tilgængelighed og ensartet, hurtig sagsbehandling. Sidst skal det medføre færre overraskelser i implementeringen.