Kontrakt med driftsleverandør for NemLog-in er underskrevet

29-05-2018

Opgaven om videreførelse og drift af NemLog-in er tildelt, og der er indgået kontrakt mellem Digitaliseringsstyrelsen og NNIT A/S, som leverede tilbuddet med det bedste forhold mellem pris og kvalitet.

Håndtryk
Fra venstre: Charlotte Jacoby fra Digitaliseringsstyrelsen, Jytte Højgaard fra NNIT, Rikke Zeberg fra Digitaliseringsstyrelsen og Hans-Henrik Langsted fra NNIT.

Ud af de fire prækvalificerede leverandører blev udbuddet vundet af NNIT. Da NNIT varetager driften af NemLog-in i dag, bliver der tale om en videreførelse af løsningen hos den eksisterende leverandør.

Digitaliseringsstyrelsen har bestræbt sig på at stille al dokumentation til rådighed og holde processen helt åben. I udbudsmaterialet har opgaven været beskrevet udførligt, kildekoden har været tilgængelig, og tilbuddene har været igennem en objektiv vurdering foretaget på baggrund af tildelingskriterier, som var beskrevet i udbudsmaterialet.

Som driftsleverandør skal NNIT samarbejde med den kommende udviklingsleverandør, som forventes at blive fundet med udgangen af 2018. Med kontrakten tages derfor de første skridt på vejen mod en ny digital infrastruktur i Danmark. 

”Rejsen mod fremtidens digitale infrastruktur er begyndt, og vi glæder os. Nu er vi så småt i gang med at skabe de sammenhængende og langsigtede løsninger med høj grad af fleksibilitet og gode brugeroplevelser, som vi ønsker os,” siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Adam Lebech. 

Uændrede snitflader

Selvom NNIT under den nye kontrakt skal foretage ændringer i infrastrukturen, vil den nye kontrakt ikke betyde ændringer i snitfladerne. Det betyder, at de tjenesteudbydere, der i dag er tilsluttet NemLog-in, ikke kommer til at mærke overgangen til den nye kontrakt.

Drift og udvikling af NemLog-in er udbudt separat. Det betyder, at driftsleverandøren skal samarbejde med NemLog-in udviklingsleverandøren, når denne findes ultimo 2018. Med udviklingsudbuddet søges en leverandør til nyudvikling, videreudvikling, vedligeholdelse og forvaltning af NemLog-in.

Læs mere om de fire prækvalificerede leverandører til driftsudbuddet

Læs referatet fra informationsmødet den 17. november 2017 

Se udbudsbekendtgørelsen for driftsudbuddet 

Læs mere om NemLog-in  

Fakta om NemLog-in

NemLog-in er indgangen til offentlig, digital selvbetjening. Den fællesoffentlige single-sign-on og brugerrettighedsstyringsløsning har i dag mere end 300 it-systemer tilsluttet, og 250.000 virksomheder og myndigheder er oprettet som brugerorganisationer.

Driften af NemLog-in blev udbudt i november 2017, og udbuddet af udvikling og forvaltning af NemLog-in blev offentliggjort i februar 2018.