Sammenhængende digitale brugerrejser skal gøre det nemmere at være borger

25-10-2018
Digital service

Det skal være lettere for borgerne at klare ærinder med det offentlige. I ti centrale begivenheder, som mange vil stå i på et tidspunkt i løbet af livet, skal relevante digitale løsninger knyttes bedre sammen. Borgerne får dermed et bedre overblik over, hvad de skal gøre og hvornår.

Grafisk illustration af brugerrejse

Sammenhængende digitale brugerrejser skal give overblik og sammenhæng

Som led i Sammenhængsreformen vil Digitaliseringsstyrelsen stå i spidsen for udvikling af sammenhængende digitale brugerrejser. De sammenhængende digitale brugerrejser skal give borgerne et bedre overblik over de opgaver, som de skal huske at håndtere i en given livsbegivenhed, hvornår de skal gøre det, og hvor der er hjælp at hente.

Målet er, at der i 2021 er udviklet digitale guides, som skal understøtte en sammenhængende digital brugerrejse i ti af de mest centrale begivenheder i løbet af livet. De digitale guides vil fungere som en personaliseret huskeliste, der skaber overblik og leder borgeren til at læse og gøre, hvad der er relevant i den enkelte borgers situation.

Der er meget at tage sig af, når en pårørende dør

Et eksempel er, når en pårørende dør. Ved siden af, at man skal tackle sorgen ved at have mistet en ægtefælle eller et nært familiemedlem, er der en række opgaver, som skal klares hos forskellige myndigheder på forskellige tidspunkter.

Man skal finde vej til begravelsesanmodning, opgørelse af dødsbo, dødsboskat, eventuel begravelseshjælp og efterlevelseshjælp og ændringer i egne forhold som boligstøtte eller pension. Dertil kommer, at man også skal have kontakt til fx bedemand, bank og forsikringsselskab. En digital guide skal gøre det lettere for borgeren at overskue og håndtere de praktiske gøremål i den svære situation.