Færre danskere bliver udsat for phishing-angreb

04-09-2018
It-løsninger Sikkerhed

God brugeradfærd og løbende initiativer mod phishing har givet et væsentligt fald i antallet af phishing-angreb.

De fleste danskere er efterhånden bekendt med ordet phishing, hvor svindlere forsøger at lokke oplysninger ud af brugere. Version2 bragte mandag d. 3. september 2018 en artikel om netop dette fænomen, hvor det blev beskrevet, hvordan kriminelle kan oprette falske loginbokse til NemID. Dog er antallet af forsøg på phishing faldende, og færre danskere afgiver deres personlige oplysninger.

Phishing er en af de sikkerhedsudfordringer, vi hele tiden arbejder på at dæmme op for. Derfor gennemfører vi løbende både tekniske og borgerrettede tiltag, der skal reducere risikoen for phishing. NemID har hver dag over 2 mio. transaktioner, og i hele 2017 blev der registreret 792 phishing-angreb. Jeg tror på, at vores arbejde er medvirkende til, at vi ser et væsentligt fald

Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen 

Implementering af DMARC, øget samarbejde med teleselskaberne og indførelse af NemID identitetskontrol er eksempler på de initiativer, som Digitaliseringsstyrelsen har gennemført for at sikre bedre sikkerhed mod phishing-angreb.

Derudover forventer vi også, at den nye NemID nøgleapp kan øge sikkerheden og hjælpe brugerne over for phishing-angreb. Med notifikationen til NemID nøgleappen kommer der en transaktionstekst, der viser, hvor brugeren er ved at logge ind, fx på borger.dk eller i sin bank

Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen

NemID nøgleappen blev lanceret i maj 2018, og er blevet downloadet af over 780.000 danskere.

Selvom der implementeres tekniske foranstaltninger mod phishing, er der meget, borgerne selv kan gøre for at sikre sig mod svindel. Digitaliseringsstyrelsen informerer aktivt om nye trusler og misbrugsscenarier, og gennemfører hvert år en borgerrettet kampagne, som opfordrer til sikker brugeradfærd og brug af sund fornuft, når man færdes på nettet.