Kommuner og regioner skal afprøve kunstig intelligens for at løfte kvaliteten i den offentlige service
04-10-2019
Strategier
Kommuner og regioner skal gennem 15 signaturprojekter afprøve kunstig intelligens inden for sundhedsområdet, social- og beskæftigelsesområdet samt tværgående sagsbehandling.
Kunstig intelligens kan forbedre den offentlige service. Det kan den gøre ved fx at diagnosticere sygdomme hurtigt, matche ledige borgere og virksomheder og give borgerne et smartere og mere overskueligt møde med den offentlige sektor. Men der er i dag få erfaringer med teknologien i den offentlige sektor.
Regeringen, KL og Danske Regioner er i økonomiaftalerne for 2020 blevet enige om 15 signaturprojekter, der skal give konkrete og praksisnære erfaringer med kunstig intelligens i kommuner og regioner.
Flere projekter kan løfte kvaliteten i den offentlige sektor
Et signaturprojekt er på Sygehus Lillebælt, hvor de ved at bruge kunstig intelligens vil kunne diagnosticere akutte patienter hurtigere og bedre end i dag og derigennem medvirke til at redde liv.
Projektet skal hjælpe lægerne med at foretage biokemiske og mikrobiologiske analyser af akutte patienter, hvis tilstand vurderes at være kritisk. Ved at bruge kunstig intelligens kan analyseresultaterne foreligge allerede en time efter indlæggelsen, hvilket gør det muligt hurtigere at fastslå patientens risiko for sygdomme og behandlingsbehov. Det betyder, at dødeligheden blandt akutte patienter kan reduceres betydeligt, ligesom indlæggelsestiden for akutte patienter også kan reduceres markant.
Et andet signaturprojekt i Københavns Kommune vil give kortere svartid på byggeansøgninger. Københavns Kommune anvender kunstig intelligens til automatisk screening af byggeansøgninger for relevante dokumenter. Såfremt byggeansøgningen mangler oplysninger, får borgeren besked herom med det samme, hvilket vil reducere tiden fra en byggesag indsendes, til ansøgningen kan vurderes. Det giver kortere sagsbehandlingstid for borgerne.
Fokus på sikkerhed og etik
Det er helt afgørende, at udviklingen og anvendelsen af kunstig intelligens går hånd i hånd med et stærkt fokus på etik og sikkerhed.
Vi kan bruge kunstig intelligens i den borgernære velfærd på alt fra hospitaler til borgerservicecenteret. Men vi skal bruge kunstig intelligens, hvor det giver værdi for borgerne og altid gøre det etisk ansvarligt. Derfor er det også vigtigt, at vi får nogle konkrete erfaringer fra de områder, hvor teknologien skal bruges, og at vi sikrer en god og åben debat om de nye muligheder.
Rikke Hougaard Zeberg, direktør i Digitaliseringsstyrelsen
Fakta: Investeringsfond skal støtte nye teknologier og digitale velfærdsløsninger
I forbindelse med økonomiaftalerne er det aftalt at indstille 15 signaturprojekter til at modtage tilskud fra investeringsfonden for nye teknologier og digitale velfærdsløsninger. Investeringsfonden er på 200 mio. kr. fra 2019-2022 til nye teknologier og digitale velfærdsløsninger og skal blandt andet medfinansiere signaturprojekter om kunstig intelligens i kommuner og regioner.
Projekterne i første runde er indstillet til at modtage tilskud for i alt 67 mio. kr. i 2019-2020. Der er otte projekter i regionerne og syv i kommunerne.