Opfattelse af transparens og digitalt indblik i data hænger sammen
Borgernes opfattelse af transparens hos offentlige myndigheder og et digitalt indblik i data, som myndighederne har registreret om borgerne, hænger sammen. Men det hænger sammen på forskellige måder for de borgere, der har deltaget i nærværende kvalitative undersøgelse.
Borgerne erfarer og opfatter generelt transparens hos offentlige myndigheder og indblik i data på to forskellige måder.
Den første måde at opfatte transparens på handler om, at transparens og tillid til offentlige myndigheder er afhængig af, at borgeren har mulighed for et radikalt indblik i de data, som myndighederne har registreret om dem. Et radikalt indblik forstås her som borgernes mulighed for at se alt, hvad offentlige myndigheder ved om dem, deler om dem og vurderer om dem.
Den anden måde at opfatte transparens på handler om, at borgerne får et infor-meret indblik i data. Et informeret indblik i data forstås i denne sammenhæng som myndighedernes udstilling af et redigeret udsnit af data for borgerne. For flere af borgerne hænger et informeret indblik i data sammen med et behov for bedre overblik, tryghed og mere sammenhængende service.
Brugervenlighed kan skabe transparens
Borgerne har forskellige opfattelser af, hvad transparens er og forskellige behov for indblik i data, som offentlige myndigheder har registreret om dem. En fællesnævner for alle deltagernes oplevelse af transparens hos offentlige myndigheder – set i lyset af muligheden for et digitalt indblik – er, at transparens hænger sammen med, at data er udstillet brugervenligt.
Hvis ikke data er udstillet på en brugervenlig måde og er kommunikeret i en meningsgivende kontekst, opstår der mistillid, tvivl og spørgsmål som fx: Hvorfor har myndigheden registreret denne information? Hvad bruger de den til? Hvad prøver de at skjule? Når data omvendt er udstillet brugervenligt og formålet er klart, opleves offentlige systemer som transparente.
Et digitalt indblik i data
Flere af borgerne havde svært ved at forholde sig til, hvad et ”indblik” i data indebærer. De fleste knyttede et indblik i data op på handlinger og service. De kunne ikke se, hvad det ville bringe af værdi, hvis de fik vist passive informationer, der ikke kan handles på, og som de måske selv kender til i forvejen.
På baggrund af undersøgelsen anbefales det derfor blandt andet, at hvis der udstilles data, som borgeren ikke kan handle på, bør det altid ske i en klar kontekst og med klar kommunikation om, hvorfor en given myndighed har registreret informationen, samt hvad informationen anvendes til. Det anbefales også, at der kommunikeres tydeligt om privacy og sikkerhed – også selvom der teknisk set er høj privacy og sikkerhed.