Kontor for digitaliseringsret

Kontor for digitaliseringsret er Digitaliseringsstyrelsens kompetencekontor på opgaver vedrørende jura, kontrakter, databeskyttelse og digitaliseringsklar lovgivning. Kontoret er ansvarlig for koblingen mellem jura og policy i styrelsens arbejde med reformsporet om digital service og initiativerne om dateetik.

Kontor for digitaliseringsret samarbejder og bistår øvrige kontorer i styrelsen med juridisk rådgivning og er tovholder på en række initiativer i forbindelse med datastrategien om digital service.

Kontoret har ansvaret for Digitaliseringsstyrelsens Kontraktstyringsenhed. Enheden bistår med kvalitetssikring af alle styrelsens indkøb, både ved indgåelse af nye kontrakter, men også ved kontraktstyring og ændringer af eksisterende kontrakter. Herudover bistår enheden med at gennemføre styrelsens store it-udbud, og ligeledes procesrådgivning omkring indkøb.

Kontoret har ansvaret for udarbejdelse af Digitaliseringsstyrelsens lovforslag, ligesom kontoret bistår fagkontorerne ved håndtering af aktindsigter. Derudover rådgiver kontoret internt om databeskyttelsesret, herunder databehandleraftaler, de registreredes rettigheder og understøtter styrelsens generelle awareness omkring overholdelse af de databeskyttelsesretlige regler. Finansministeriet har en koncernfælles DPO, som sidder i Kontor for digitaliseringsret, og arbejder på tværs af koncernens myndigheder – Statens It undtaget.

Med sammenhængsreformen og reformsporet om digital service er Digitaliseringsstyrelsens arbejde og hele digitaliseringsområdet i endnu højere grad fokuseret på det juridiske element i udviklingen og eksekveringen af offentlig digitalisering. Kontor for digitaliseringsret har i den forbindelse en vigtig opgave i at sikre sammenhæng på tværs i styrelsens arbejde, så der i alle aspekter af opgavevaretagelsen er opmærksomhed på overholdelse af gældende lovgivning og identifikation af udviklingspotentialer og juridiske barrierer i reformarbejdet.

Marlene Wiese Svanberg, kontorchef i Kontor for digitaliseringsret

Kontoret for digitaliseringsret har derudover ansvaret for at implementere digitaliseringsklar lovgivning ved at bidrage til, at ny lovgivning er digitaliseringsklar, og at de juridiske barrierer for digitalisering fjernes. Denne opgave udføres ved indledningsvist at screene lovprogrammet, samt ved at følge op på, om implementeringskonsekvenser af ny lovgivning bliver tilstrækkelig belyst blandt andet ved at vurdere, om de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning er tænkt i ind lovgivningen fra start. Dette skal bidrage til, at opfylde Digitaliseringsstyrelsens overordnede målsætning om afbureaukratisering af den offentlige sektor.

En række af initiativerne under reformsporet digital service er også forankret i Kontor for digitaliseringsret, herunder sekretariatsfunktionen for Dataetisk Råd, og ligeledes indgår kontoret i arbejdet med en ny datastrategi og strategi om kunstig intelligens.

Med udspillet Digital service i verdensklasse iværksættes nye indsatser, der skal sikre god anvendelse af data og understøtte borgernes fortsatte tillid til det offentliges og virksomhedernes etiske og ansvarlige anvendelse af data. Til at opfylde den ambition udgør både arbejdet med en ny datastrategi og strategi for kunstig intelligens samt nedsættelsen af Dataetisk råd væsentlige byggesten for fortsat udvikling på området. For vi skal både sætte retning, men også turde tale om udfordringer undervejs.

Mick Bundgaard Dige, teamleder i Kontor for digitaliseringsret