Siden 2012 har Grunddataprogrammet arbejdet på at standardisere, kvalitetsløfte og frisætte en række af de mest centrale offentlige registre i Danmark. Efterhånden som disse grunddata i løbet af 2017 og 2018 udstilles på Datafordeleren, den nye distributionsplatform, er der behov for en videreførsel af programmet.
Vi skal arbejde videre med at skabe gode, offentlige grunddata. Derfor igangsættes en indsats for at forbedre kvaliteten af og komme helt i mål med de nuværende grunddata, samtidig med at nye dataområder udvikles. Muligheden for at igangsætte nye potentielle grunddataprojekter, herunder indkomstoplysninger, samt fælles løsninger og services, for eksempel skræddersyede dataudtræk, undersøges. Der etableres en varig styringsstruktur, så myndighederne kan videreføre arbejdet med at skabe pålidelige og sammenhængende grunddata af høj kvalitet.
Initiativet er en videreførsel af grunddataprogrammet og har tre fokusområder. For det første fastlægges en varig styring af grunddataregistrene. For det andet igangsættes kvalitetsforbedringer af eksisterende grunddataregistre, og for det tredje undersøges det, om nye datasæt med fordel kan blive en del af grunddataprogrammet.
Involverede parter
Grunddataprogrammets parter er medlemmer af grunddatabestyrelsen på direktionsniveau og Digitaliseringsstyrelsens direktør er formand for bestyrelsen.
Medlemmerne er:
- Digitaliseringsstyrelsen (formand)
- Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
- Erhvervsstyrelsen
- KL
- Geodatastyrelsen
- Økonomi- og Indenrigsministeriet
- Skatteministeriet
- Danske Regioner
- ATP
Kontakt
Per Gade, Kontorchef, Center for teknologi og datastrategi på eller tlf. 6196 8545
Læs mere
Hent aftalepapir om initiativ 2.2