Digital service i verdensklasse

Regeringen lancerer som led i Sammenhængsreformen Digital service i verdensklasse. Reformsporet skal ved hjælp af digitalisering og nye teknologier udvikle den offentlige sektor, så borgere og virksomheder kan få en mere sammenhængende og tidsvarende digital service.

Danmark skal holde fast i førertrøjen

Danskerne har i den grad taget NemID, Digital Post og digitale selvbetjeningsløsninger til sig. Hvad enten det drejer sig om at læse post fra kommunen eller søge om SU eller boligstøtte kan det klares digitalt. Det betyder, at meget af kontakten til den offentlige sektor finder sted hjemmefra, når det passer borgeren.

Danmark ligger derfor i front når det kommer til digital of-fentlig service. Det understregede FN i sommer, da Danmark blev kåret som verdensmester i offentlig digitalisering. Rege-ringen ønsker at bevare førerpositionen og samtidig hæve de politiske ambitioner. Det er nødvendigt for, at den offentlige sektor kan følge med digitaliseringens hurtige udvikling og borgerens høje forventninger til digitale løsninger.

Tre indsatsområder for udviklingen af den digitale service

I arbejdet med Sammenhængsreformen er der identificeret tre indsatsområder, der skal skabe en mere sammenhængende og fleksibel service med borgeren i centrum:

  • Viden, overblik og gennemsigtighed
  • Digital service på borgernes og virksomhedernes præmisser
  • Hurtig udbredelse af ny teknologi