Visionen, der udtrykker fremtiden, skal være attraktiv for de interessenter, som den vedrører. Først når interessenterne ser fordelene ved den nye fremtid, accepterer de den.
Tre gode råd
- Skab et billede af fremtiden: Tænk på forandringen som et produkt, der skal lanceres – og skab markedsføringsplanen
- Dialog med interessenter: Gå i dialog med alle interessenterne – og vær klar til at tackle dem i alle forandringscirklens faser
- Forandringsejer er engageret: Forandringsejer(-ne) skal gå foran og (be)vise, at fremtiden er bedre end det nuværende. De skal aktivt sikre inddragelse af sig selv og forretningsrepræsentanterne i såvel programmets etablering som de næste faser.
Det gør succesrige programmer
- Bruger tid og ressourcer på analyser af interessenterne og ved, hvad der er på spil for dem
- Skaber en klar vision og gør den konkret nok til, at alle interessenter kan se sig selv i den
- Bruger tid på kommunikation af visionen for fremtiden - og tjekker om kommunikationen har den ønskede virkning
- Skaber "den gode historie" omkring forandringen
Det gør fejlslagne programmer
- Gør visionen om fremtiden for abstrakt eller irrelevant for interessenterne
- Fokuserer på få og ikke alle interessenter
- Undervurderer forandringsledelse og de ressourcer, det kræver