Der er behov for tæt styring i forhold til anvendelsen af it i myndighederne. Dette kræver evnen til at kortlægge og analysere den enkelte myndigheds systemlandskab og til at kunne styre it-porteføljen gennem dens livscyklus. Samtidig er det afgørende, at myndighederne besidder kompetencerne til at kunne skabe den rette organisering og governance, samt vurdere behovet for kompetenceudvikling og eventuel rekruttering, hvis det er nødvendigt.
6. Kortlægge og analysere systemlandskab
En væsentlig del af styringen af en myndigheds portefølje handler om at have fuld indsigt heri. Statens medarbejdere skal derfor have kompetencerne til at kunne kortlægge og analysere myndighedens systemlandskab, og herunder kunne:
- Gennemføre en kortlægning af myndighedens systemer i overensstemmelse med de dimensioner, der er angivet i statens model for porteføljestyring.
- Forstå resultaterne fra den gennemførte kortlægning af systemporteføljen, samt hvad resultaterne betyder i forhold til, hvilke handlinger der skal foretages.
7. Styre it-porteføljen gennem dens livscyklus
Statens medarbejdere skal have kompetencerne til at sikre, at den statslige it-systemportefølje er vedligeholdt, opdateret og sikker, samt at den opfylder brugernes behov. Dette kræver kompetencer til at:
- Udarbejde en it-handlingsplan for udvikling af porteføljen på kort og længere sigt
- Foretage en prioritering af videreudvikling af eksisterende systemer overfor anskaffelse af nye it-systemer, herunder have overblik over de igangsatte projekter i myndigheden
- Kunne sætte rammer for god digital governance af it-systemer
- Kunne håndtere problemstillinger relateret til porteføljens legacy.
8. Sikre den rette governance, it-organisering og kompetencer
Succesfuld forretningsudvikling og transformation kræver en organisatorisk parathed, hvor de rette digitale kompetencer er til stede. Dette kræver, at der i organisationen er kompetencerne til at:
- Skabe og mobilisere den rette governance og organisering med de relevante roller involveret
- Vurdere, hvilke kompetencer der kræves til at løfte en opgave
- Afdække, om de rette digitale kompetencer er til stede i myndigheden
- Vurdere behov for kompetenceudvikling og eventuelt rekruttering.