Lovgivning
Digital Post blev obligatorisk for alle virksomheder i Danmark den 1. november 2013 og for borgerne den 1. november 2014.
Folketinget vedtog i juni 2012 lovgivning til regulering af Digital Post fra offentlige afsendere, hvor det blev obligatorisk for borgere og virksomheder at modtage post fra offentlige myndigheder digitalt.
Loven giver myndighederne ret til at sende meddelelser, dokumenter med videre digitalt til borgere og virksomheder.
Loven fastslår, at Digital Post fremsendt gennem løsningen har samme retsvirkning som traditionel papirpost. Denne del af loven trådte i kraft 1. juli 2012.
Loven omfatter alle borgere over 15 år, som har bopæl eller fast adresse i Danmark og alle virksomheder. Det betyder, at alle borgere og virksomheder, der ikke er fritaget og kan modtage Digital Post, vil modtage deres post fra det offentlige digitalt. De offentlige myndigheder skal yde hjælp og vejledning til borgere, der har svært ved at tilgå posten digitalt.
Læs lov om Digital Post fra offentlige afsendere på retsinformation.dk
Læs ændring til lov om Digital Post fra offentlige afsendere på retsinformation.dk
Læs om baggrunden for Digital Post