Det er en fordel, hvis du integrerer brugervenlighedstests i de eksisterende processer og projektstyrings- og ledelsesværktøjer. På den måde bliver brugercentreret feedback en naturlig del af projektet.
Afhængigt af hvilken projektmodel eller framework, du arbejder med, kan der være forskellige måder at indarbejde brugervenlighedstests på. Herunder har vi samlet en række eksempler på typiske frameworks, og hvordan du kan inddrage løbende brugervenlighedstests i disse.
At skabe plads i projektplanen til løbende brugervenlighedstests
Hvor i din projektplan brugervenlighed kan indgå, fx i use cases
Hvordan du kan arbejde brugercentreret i traditionelle projektplaner uden et agilt framework
Brugervenlighedstests kan og bør foretages løbende. Du behøver ikke nødvendigvis at have et helt færdigt produkt, du kan teste. Jo hurtigere, du kommer i gang, des færre ressourcer kræver det at implementere ændringerne, der så kan tilrettes tidligt.
Brug de rette argumenter til at påpege værdien af brugervenlighedstests.
Læs flere detaljer om den iterative proces i ISO-9241-11.
Standarden passer godt til agile processer, hvor løbende feedback og evaluering er en del af designet.
Det vil ofte være relevant at forankre brugervenlighedstesten i en overordnet projektplan for hele it-løsningen. Kun på den måde sikres det, at brugervenlighed rent faktisk bliver prioriteret.
Brugervenlighedstest giver dig mulighed for at træffe begrundede valg løbende i projektperioden. For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt, at andre interessenter fra projektet inddrages, da de bl.a. skal inddrages i arbejdet med at foretage justeringer på baggrund af brugerfeedback.
Her finder du en oversigt med mulige forankringer af brugervenlighedstest i forskellige projektmodeller.
Traditionelle projekter følger ofte en fast plan med en sekventiel proces, hvor hver fase skal være afsluttet, før den næste kan begyndes.
En brugercentreret proces er bygget op om løbende feedback og evaluering af designet. Det er med andre ord en iterativ proces, hvor du først er færdig, når du har mødt dine målsætninger for brugervenlighed. Denne tilgang kan kollidere med de faste tidsplaner og budgetter, som ofte præger traditionelle projekter.
At få plads til brugervenlighedstests i projekter kan kræve en organisatorisk ændring, hvor du begynder at integrere iterative metoder fra agile processer. Arbejder I ikke agilt, er det som minimum en god idé at planlægge tre brugertests.
Udfør en tidlig brugertest for at blive skarp på, hvad der skal udvikles. Tal med brugerne om deres behov til funktioner. Tag fx udgangspunkt i udfordringer med en eksisterende it-løsning. Find inspiration i metodebanken.
Når du ved, hvad der skal udvikles, kan du undersøge hvor nemt eller svært det er at bruge it-løsningen. Lad brugeren teste en prototype, så du får inputs til, hvad der kan forbedres i de funktioner, som du tester.
Udfør brugervenlighedstest så du kan se om ændringerne er effektive. Husk at forholde dig til, om it-løsningen lever op til projektets målsætninger for brugervenlighed. Hvis ikke, bør du forsætte med at udvikle og teste.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: