Tilliden til den digitale offentlige sektor

Kontakt

  • Anders Hovmøller

    Titel: Specialkonsulent

    Område: Kontor for analyse og strategi

    Telefon: 2921 7947

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden og samtidig et af de samfund, hvor borgernes tillid til den offentlige sektor er størst.

De offentlige digitale løsninger spiller en stadig større rolle i relationen mellem borgerne og den offentlige sektor. Mange borgeres primære indgang til den offentlige sektor er gennem borger.dk, sundhed.dk, kommunernes selvbetjeningsløsninger og via apps som det digitale sundhedskort og kørekort.

Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger er et vigtigt mål for, hvordan borgerne oplever den digitale offentlige sektor.

Kontakt

  • Simon Spenter Ifversen

    Titel: Fuldmægtig

    Område: Kontor for analyse og strategi

    Telefon: 2058 5408

Hvorfor undersøge borgernes tillid til den digitale offentlige sektor?

Det er vigtigt, at borgeren har tillid til, at Digital Post kommer frem, at en selvbetjeningsløsning virker, og at data anvendes og behandles forsvarligt. Tilliden skabes blandt andet på baggrund af borgernes opfattelse af myndighederne, deres oplevelse med de offentlige digitale løsninger samt borgernes digitale kompetencer.

Læs mere om hvorfor borgernes tillid til den digitale offentlige sektor er vigtig.

 

Data om borgernes tillid til den digitale offentlige sektor

Digitaliseringsstyrelsen afvikler årligt en undersøgelse af borgernes tillid til offentlige digitale løsninger i samarbejde med Danmarks Statistik og Ældresagen. Samtidig undersøges brugernes tilfredshed med specifikke løsninger, som Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for, såsom MitiD, Digital Post og borger.dk.

Læs mere om data om borgernes tillid til den digitale offentlige sektor.