Tilliden til den digitale offentlige sektor
Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden og samtidig et af de samfund, hvor borgernes tillid til den offentlige sektor er størst. Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger er et vigtigt mål for, hvordan borgerne oplever den digitale offentlige sektor.
De offentlige digitale løsninger spiller en stadig større rolle i relationen mellem borgerne og den offentlige sektor. Mange borgere møder i dag primært den offentlige sektor på borger.dk, sundhed.dk, kommunernes selvbetjeningsløsninger og gennem apps som det digitale sundhedskort og kørekort.
I den digitale offentlige sektor skal borgeren have tillid til, at Digital Post kommer frem, at en selvbetjeningsløsning virker, og at data anvendes og behandles forsvarligt.
Tillid til den digitale offentlige sektor skabes blandt andet på baggrund af borgernes digitale kompetencer, borgernes opfattelse af myndighederne samt deres oplevelse med de offentlige digitale løsninger.
Det er afgørende, at myndighederne har og demonstrerer, at de har kompetencerne til at udvikle gode digitale løsninger, og at de tager ansvar og hjælper borgerne – både til at komme i gang med digitale løsninger, og hvis der sker fejl eller misbrug.
Analyse om tilliden til den digitale offentlige sektor
I 2021, 2022 og 2023 har Digitaliseringsstyrelsen foretaget en større analyse af danskernes oplevelse af og tillid til offentlige digitale løsninger. Analyserne har fx handlet om forskellen i tillid på tværs af forskellige befolkningsgrupper og sammenhængen mellem tillid og digital inklusion.
I Digitaliseringsstyrelsen er det vigtigt at kende til befolkningens oplevelse af det digitale møde med den offentlige sektor for at forstå og få indsigt i, hvordan borgernes tillid påvirkes af mødet med de digitale offentlige løsninger. Det er afgørende for at kunne designe de gode løsninger og give den rette hjælp til dem, der har brug for hjælp til det digitale.