Generativ kunstig intelligens i den offentlige sektor

Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med KL udarbejdet et inspirationskatalog, der præsenterer syv eksempler på, hvordan myndigheder allerede bruger generativ kunstig intelligens til gavn for medarbejdere og borgere.

De syv cases illustrerer erfaringer med implementering, drift og juridiske overvejelser. Selvom inspirationskataloget ikke er udtømmende, skal eksemplerne bidrage til at afmystificere generativ kunstig intelligens og inspirere til ansvarlig brug.

Nysgerrighed og ansvar skal følges ad

Generativ kunstig intelligens er en type af kunstig intelligens, der kan skabe nyt indhold, som at skrive referater og lave billeder mv. Det giver nye muligheder, men kræver omtanke og ansvarlighed, som myndighederne skal tage med sig, når de går nysgerrigt til teknologien.

Syv eksempler

Kataloget viser syv eksempler fra myndigheder, der bruger generativ kunstig intelligens og har erfaring med teknologien. Fælles for alle eksempler er, at generativ kunstig intelligens er som en digital assistent, der hjælper medarbejdere eller borgere.

Eksemplerne er udvalgt af Digitaliseringsstyrelsen og KL i marts-maj 2024, og suppleret af et eksempelfra Digitaliseringsstyrelsen på en løsning, der er lanceret i juni 2024. Eksemplerne er valgt ud fra en vurdering af, at deres erfaringer med generativ AI er værdifulde for andre.

Vi skal stadig blive klogere på generativ kunstig intelligens

Når det drejer sig om generativ kunstig intelligens, er der hele tiden nye erfaringer. Så kataloget er ikke udtømmende for, hvordan myndigheder bruger generativ kunstig intelligens. Håbet er, at kataloget kan afmystificere generativ kunstig intelligens  og inspirere til brug.

Kendetegn ved kunstig intelligens-løsningerne

Kataloget definerer to anvendelsesmæssige og to tekniske kendetegn ved løsningerne. Det er inspireret af Digitaliseringsstyrelsens guide om generativ kunstig intelligens.

Vi skelner mellem, om løsningen er:

Anvendelsesmæssige træk

  1. Borger- eller medarbejderrettet. Det afhænger af, hvem der bruger løsningen.
  2. Til almen eller specialiseret anvendelse. Det afhænger af, om den er udviklet til ét eller flere fagområder.

Tekniske træk

  1. Closed source eller open source. Det afhænger af, om koden er offentlig eller ej.
  2. Cloudbaseret eller lokalt baseret, som afhænger af, om den er faciliteret af eksterne eller er tilgængelig på egne servere.

Oversigt over cases

Kommunikation med borgere

1. Borgere i Esbjerg kan chatte med kommunen på op til 90 sprog
Digital assistent gør det lettere for borgere at få svar fra kommunens hjemmeside

2. Rigshospitalets chatbot besvarer patienters spørgsmålPatienter med skjoldbruskkirtelkræft kan få svar på spørgsmål hele døgnet

Opsummering af tekst og tale

3. Generativ kunstig intelligens hjælper Roskilde med referater af høringssvar
Kunstig intelligens-løsning kan lave referater af høj kvalitet og kan på sigt frigive tid

4. ATP bruger generativ kunstig intelligens til at skrive journalnotater
Det skal spare tid, når generativ kunstig intelligens automatisk laver referater

5. Digitaliseringsstyrelsen bruger generativ kunstig intelligens til at lave analyser
Brug af generativ kunstig intelligens gør det muligt at analysere større datamængder

Medarbejdere lærer at bruge kunstig intelligens

6. Medarbejderne i Vejle har generativ kunstig intelligens lige ved hånden
Chatbot gør det nemt for medarbejderne at lære at bruge generativ kunstig intelligens

7. Miljøstyrelsen ruster organisationen til generativ kunstig intelligens
Kunstig intelligens-assistent skal frigive tid hos medarbejderne, som de kan bruge på fagspecifikke opgaver