Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med KL udarbejdet et inspirationskatalog, der præsenterer syv eksempler på, hvordan myndigheder allerede bruger generativ kunstig intelligens til gavn for medarbejdere og borgere.
De syv cases illustrerer erfaringer med implementering, drift og juridiske overvejelser. Selvom inspirationskataloget ikke er udtømmende, skal eksemplerne bidrage til at afmystificere generativ kunstig intelligens og inspirere til ansvarlig brug.
Generativ kunstig intelligens er en type af kunstig intelligens, der kan skabe nyt indhold, som at skrive referater og lave billeder mv. Det giver nye muligheder, men kræver omtanke og ansvarlighed, som myndighederne skal tage med sig, når de går nysgerrigt til teknologien.
Kataloget viser syv eksempler fra myndigheder, der bruger generativ kunstig intelligens og har erfaring med teknologien. Fælles for alle eksempler er, at generativ kunstig intelligens er som en digital assistent, der hjælper medarbejdere eller borgere.
Eksemplerne er udvalgt af Digitaliseringsstyrelsen og KL i marts-maj 2024, og suppleret af et eksempelfra Digitaliseringsstyrelsen på en løsning, der er lanceret i juni 2024. Eksemplerne er valgt ud fra en vurdering af, at deres erfaringer med generativ AI er værdifulde for andre.
Når det drejer sig om generativ kunstig intelligens, er der hele tiden nye erfaringer. Så kataloget er ikke udtømmende for, hvordan myndigheder bruger generativ kunstig intelligens. Håbet er, at kataloget kan afmystificere generativ kunstig intelligens og inspirere til brug.
Kataloget definerer to anvendelsesmæssige og to tekniske kendetegn ved løsningerne. Det er inspireret af Digitaliseringsstyrelsens guide om generativ kunstig intelligens.
1. Borgere i Esbjerg kan chatte med kommunen på op til 90 sprog
Digital assistent gør det lettere for borgere at få svar fra kommunens hjemmeside
2. Rigshospitalets chatbot besvarer patienters spørgsmålPatienter med skjoldbruskkirtelkræft kan få svar på spørgsmål hele døgnet
3. Generativ kunstig intelligens hjælper Roskilde med referater af høringssvar
Kunstig intelligens-løsning kan lave referater af høj kvalitet og kan på sigt frigive tid
4. ATP bruger generativ kunstig intelligens til at skrive journalnotater
Det skal spare tid, når generativ kunstig intelligens automatisk laver referater
5. Digitaliseringsstyrelsen bruger generativ kunstig intelligens til at lave analyser
Brug af generativ kunstig intelligens gør det muligt at analysere større datamængder
6. Medarbejderne i Vejle har generativ kunstig intelligens lige ved hånden
Chatbot gør det nemt for medarbejderne at lære at bruge generativ kunstig intelligens
7. Miljøstyrelsen ruster organisationen til generativ kunstig intelligens
Kunstig intelligens-assistent skal frigive tid hos medarbejderne, som de kan bruge på fagspecifikke opgaver
Område: Kontor for Analyse og Strategi
E-mail: mamyhe@digst.dk