Beslutninger om digitalisering skal understøtte alle borgeres rettigheder og minimere risici for eksklusion.
Borgerrettede digitale løsninger skal udvikles med alsidig inddragelse af borgerne, tage afsæt i borgernes behov og være anvendelige for flest muligt.
Myndigheder skal anvende et letforståeligt sprog og bruge understøttende virkemidler.
Borgere skal have nem adgang til hjælp og vejledning i deres digitale kontakt med det offentlige.
Det skal være nemt, sikkert og trygt for støttepersoner at hjælpe digitalt.
Når borgere ikke har mulighed for at være digitale, skal der være alternativer til rådighed.
De fællesoffentlige principper for digital inklusion skal fremme ansvarlig og inkluderende digitalisering. Principperne er vejledende og skal være en hjælp til offentlige myndigheder i deres arbejde med inkluderende digitalisering.
De seks principper for digital inklusion er resultatet af et fællesoffentligt samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.
Principperne er relevante for alle, der beskæftiger sig med offentlig digitalisering eller offentlig service på områder, hvor kontakten med borgerne er digital.
Som leder eller beslutningstager kan du anvende principperne som strategiske pejlemærker – og som en hjælp til af afveje relevante hensyn og understøtte dine medarbejdere i deres arbejde.
Som medarbejder kan du bruge principperne i dit arbejde med fx borgerrettet digitalisering, servicedesign, borgerkontakt eller indkøb af digitale løsninger.
Du kan bestille forskellige typer materialer om principperne, som vi kan sende til dig.
Skriv til os på:
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: