Hav øje for digitaliseringens konsekvenser

Beslutninger om digitalisering skal understøtte alle borgeres rettigheder og minimere risici for eksklusion.

Borgervendt digitalisering kan gøre mange ting nemmere og mere effektive for både borgere og myndigheder. Men digitalisering, der ikke tager udgangspunkt i alle borgeres behov, risikerer at ekskludere borgere eller gøre dem afhængige af hjælp. Det kan udfordre borgernes tryghed og tillid til offentlig digitalisering.

Derfor er det vigtigt, at beslutninger om digitalisering bliver taget på et kvalificeret grundlag. Det kræver, at myndighederne tidligt og løbende vurderer konsekvenser af digitaliseringsindsatser for borgere. Tidlig inddragelse af borgerne – ikke mindst dem, der kan opleve udfordringer – kan være et vigtigt værktøj.

Der kan være mange hensyn at afveje, når man digitaliserer. Når det er relevant bør den ansvarlige ledelse og/eller demokratisk valgte beslutningstagere inddrages, så de kan være med til at finde den rette balance mellem de forskellige hensyn. Det er i sidste ende dem, der bærer ansvaret.

Når vi har øje for, hvordan borgerne påvirkes af digitalisering, skaber vi grundlaget for at træffe gode og ansvarlige beslutninger – og for at implementere løsninger, der fungerer for alle borgere.

Omsæt princippet til praksis

Nøglespørgsmål

Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.

Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.

Hent nøglespørgsmål til princippet her (PDF)

Værktøjer

Inklusionspersonaer

Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet otte personaer, der illustrerer forskellige behov og situationer hos borgere, som kan give udfordringer i mødet med den digitale verden. Personaerne kan bruges til at arbejde systematisk med borgeres behov.

Læs mere om inklusionspersonaer

     ""


Case fra Rejsekort & Rejseplan A/S

Digital inklusion på farten

Den kollektive trafik digitaliseres, når Rejsekort i 2024 kommer som app - blandt andet med et stort fokus på brugerbehov.

Læs mere om casen

""

Case fra Aarhus Kommune

Aarhus Kommunes prøvehandlinger for digital inklusion

Aarhus Kommune bruger prøvehandlinger, når de vil undersøge gevinster ved en indsats, før indsatsen udrulles i stor skala.

Læs mere om casen

Brugerinddragelse

Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en metodebank til rådighed for myndigheder, der ønsker at arbejde med gode brugeroplevelser i digitale løsninger. Metodebanken er en praksisnær introduktion og guide til anvendelsen af 14 metoder og værktøjer, der tilsammen skal gøre det lettere at arbejde med brugerinddragelse. 

Gå til metodebanken