Den digitale udvikling har øget skriftligheden af kontakten mellem borgerne og det offentlige. Det er problematisk, når hver sjette har svage læsefærdigheder. Andre har kognitive vanskeligheder og kan fx have svært ved at fokusere eller skabe overblik over større mængder af information.
Borgernes behov for letforståelig kommunikation kan være vanskelige at balancere med uomgængelige hensyn til især juridiske forhold. Men reel retssikkerhed kræver, at borgerne kan finde den information, de søger, og ikke mindst forstå informationen, så de kan handle på den.
Den digitale udvikling giver nye muligheder for at kommunikere inkluderende og målrettet. Fx kan det samme indhold formidles med forskellig detaljegrad på samme hjemmeside. Video og grafik kan understøtte forståelsen, og i nogle tilfælde kan nye teknologier som fx taleteknologi mindske skriftligheden. Det er potentialer, vi som myndigheder skal udnytte.
Vi bør som myndigheder kommunikere i et lettilgængeligt sprog og udnytte de digitale muligheder til at understøtte, at flest muligt forstår den offentlige kommunikation. Det gavner borgernes tryghed i kontakten med det offentlige og det kan mindske behovet for support og hjælp. Det giver værdi for alle.
Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.
Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.
Fra 2024 betaler boligejere grundskyld og ejendomsværdiskat over forskuds- og årsopgørelsen. For at klæde borgerne på til ændringen, har Skattestyrelsen lavet en temaside på skat.dk med fokus på letforståelig information.
Mange myndigheder har sprog- og skriveguides til forskellige formål.
Uanset formål er det vigtigt at kommunikere modtagerorienteret og letforståeligt for alle.
KL har udviklet en vejledning til en tænke-højt-test, du kan bruge til at teste din skriftlige kommunikation. En tænke-højt-test er en metode til at undersøge, hvordan en tekst – fx et brev – opleves. Metoden kan bruges af alle, der ønsker at skrive bedre breve mv. til borgerne.
Sundhedsvæsenet er i berøring med borgere, der i kraft af deres sygdom kan være mere sårbare og udsatte end normalt. Det forstærker behovet for letforståelig og inkluderende kommunikation.
Gå på opdagelse og få yderligere inspiration og forståelse for, hvordan princippet kan realiseres.
Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en metodebank til rådighed for myndigheder, der ønsker at arbejde med gode brugeroplevelser i digitale løsninger. Metodebanken er en praksisnær introduktion og guide til anvendelsen af 14 metoder og værktøjer, der tilsammen skal gøre det lettere at arbejde med brugerinddragelse.
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: