Design løsninger for alle

Borgerrettede digitale løsninger skal udvikles med alsidig inddragelse af borgerne, tage afsæt i borgernes behov og være anvendelige for flest muligt

Vi skal i fællesskab sikre, at den digitale service er tilgængelig og brugervenlig, så alle borgere har adgang til offentlige tjenester og ydelser.

Tidlig og løbende brugerinddragelse er nøglen til at udvikle løsninger, der giver værdi for borgerne, og som flest muligt kan benytte. Men inddrager man kun dem, der ligner flertallet, drager man ikke nytte af indsigter hos de borgere, der kan være udfordret af det digitale.

Det er derfor afgørende for en inkluderende digital service, at myndighederne prioriterer alsidig brugerinvolvering i projektplaner og i løbende drift.

Rettidig og reel inddragelse tager tid og kræver ressourcer, men skal betragtes som en investering i en løsning, der møder borgernes behov. Det minimerer blandt andet behovet for senere tilpasninger og kan derfor i sidste ende give den bedste udnyttelse af offentlige midler og ressourcer.

Jo mere enkel og brugervenlig en løsning er, desto flere kan bruge den og få gavn af den. Fokus på borgernes behov skal ses som en investering i bedre, mere borgernær digitalisering. Derfor bør vi som myndigheder tilstræbe, at de løsninger, vi indkøber eller designer, er anvendelige for så mange mennesker, som det med rimelighed er muligt.

Omsæt princippet til praksis

Nøglespørgsmål

Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.

Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.

Hent nøglespørgsmål til princippet her (PDF)

Inspiration

Gå på opdagelse og få yderligere inspiration og forståelse for, hvordan princippet kan realiseres.

Værktøjer

Metodebank

Få en praksisnær introduktion og guide til anvendelse af 14 metoder og værktøjer til brugerinddragelse.

Læs mere om metoder til brugerinddragelse

Brugervenlighedstest

Trin for trin vejledning til at undersøge hvordan en it-løsning er at bruge, og hvordan den bliver oplevet, så du kan gøre løsningen bedre. 

Læs mere om brugervenlighedstest

Det fælles designsystem

En samling af komponenter-, kode- og designretningslinjer, der hjælper myndigheder med at bygge selvbetjeningsløsninger. 

Læs mere om Det fælles designsystem

Inklusionspersonaer

De otte personaer illustrerer forskellige behov og situationer hos borgere, som kan give udfordringer i mødet med den digitale verden.

Læs mere om inklusionspersonaerne

KL's screeningsværktøj

Test jeres selvbetjeningsløsningers mobilvenlighed og få viden om, hvordan løsningerne kommer til at fungere bedre på mobile devices.

Læs mere om KL's screeningværktøj

KL's servicedesignværktøj

Konkrete metoder I kan bruge, når I arbejder med nye løsninger eller optimering af driften. 

Læs mere om KL's servicedesignværktøj 

""

Case fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Webtilgængelighed som fælles mindset i Skatteministeriet

Med en digital oplevelsesplatform har Udviklings- og Forenklingsstyrelsen givet hele skatteforvaltningen de bedste forudsætninger for at skabe websites, hvor webtilgængelighed er tænkt ind fra start til slut.

Læs mere om casen