Hjælp dem, der hjælper

Det skal være nemt, sikkert og trygt for støttepersoner at hjælpe digitalt.

Mange, der er udfordrede af det digitale, finder hjælp hos støttepersoner som familie, en it-frivillig eller en medarbejder på fx et botilbud. Det er godt, fordi de dermed får adgang til fordele ved den digitale service.

Men hjælpesituationen kan være sårbar og grænseoverskridende. Der kan fx være situationer, hvor borgeren udleverer sine kodeord, eller hvor man som hjælper får adgang til private oplysninger, der er unødvendige for de givne formål.

Derfor er det vigtigt, at vi som myndigheder tager ansvar for at skabe klare rammer for hjælpen. Det indebærer især gode muligheder for digital partsrepræsentation, hvormed en hjælper kan varetage borgerens interesser.

Det kræver, at brugsscenarier tænkes grundigt igennem for den, der har brug for hjælp og for hjælperen. Med gode hjælpemuligheder kan flere nå i mål med deres gøremål digitalt, på en tryg og sikker måde.

Omsæt princippet til praksis

Nøglespørgsmål

Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.

Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.

Hent nøglespørgsmål til princippet her (PDF)

Inspiration

Gå på opdagelse og få yderligere inspiration og forståelse for, hvordan princippet kan realiseres.

Værktøjer

Digital Fuldmagt

En pårørende kan være til stor hjælp, når en borger har behov for hjælp til at varetage sine interesser. Den fællesoffentlige løsning Digital Fuldmagt tilbyder en intuitiv og genkendelig løsning til at understøtte partsrepræsentation digitalt. 

Læs mere om Digital Fuldmagt

Pårørendepersonaer

De seks pårørendepersonaer kan benyttes som værktøj til at skabe en nuanceret forståelse for hjælpesituationen. Pårørendepersonaerne kan anvendes til at undersøge, om hjælpemulighederne tilgodeser de bekymringer, udfordringer og behov, der kan opstå i hjælpesituationen set fra den pårørendes perspektiv. 

Læs mere om Digitaliseringsstyrelsens pårørendepersonaer

Læse- og skriveadgang i Digital Post

Nogle borgere kan have brug for hjælp til at anvende digitale løsninger, når de kommunikerer med offentlige myndigheder. Med ’Læse- og skriveadgang’ kan en borger hjælpe en anden borger med at skrive og svare på Digital Post.  

Læs mere om læse- og skriveadgang

Pårørendesprog

Listen over pårørendeord- og begreber er henvendt til borgere, der skal hjælpe eller få hjælp fra en anden borger. Listen kan være relevant for jer som myndighed, som skal kommunikere om hjælpesituationer i et lettilgængeligt sprog til borgere. 

Læs mere om pårørendesprog

Case fra Region H Psykiatri

Digital guide til patienter og pårørende

Psykiatriguiden er et digitalt opslagsværk med information om muligheder, behandling og rettigheder mv. til patienter og pårørende i Region Hovedstadens Psykiatri. 

Case fra Region H