Digital Fuldmagt

Borgere har ret til at lade sig repræsentere af andre i en sag hos en offentlig myndighed. Fx en pårørende kan være til stor hjælp, når en borger har behov for hjælp til at varetage sine interesser. Den fællesoffentlige løsning Digital Fuldmagt tilbyder en intuitiv og genkendelig løsning til at understøtte partsrepræsentation digitalt.

Med en fuldmagt giver en borger tredjepart fuldmagt til at træde i borgerens sted og dermed overtage borgerens beføjelser i forhold til en myndighed.

Borgernes ret til partsrepræsentation i det offentlige gælder naturligvis også i sager, hvor kommunikationen mellem myndigheden og borgeren er digital, fx i en digital selvbetjeningsløsning.

Den fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning 'Digital Fuldmagt' er udviklet for at gøre det nemmere for myndigheder at tilbyde borgere en ensartet løsning til at give og modtage hjælp til digital selvbetjening.

Med en digital fuldmagt kan en støtteperson handle på en andens vegne, veldefineret, lovmedholdeligt og sikkert. Ofte omfatter fuldmagten et eksisterende tillidsforhold, der formaliseres og dermed skaber ekstra tryghed for begge parter.

Digitale støttepersoner, som fx pårørende, spiller en stor rolle i mange menneskers muligheder for at være digitale i kontakten med det offentlige. Men støttepersoner har ikke nødvendigvis selv et stærkt udgangspunkt for at hjælpe digitalt, og det kan være svært at navigere i forskellige muligheder for partsrepræsentation. Med Digital Fuldmagt-løsningen er mulighederne genkendelige og intuitivt anvendelige på tværs, og det er lettere for både den, der hjælper, og den, der får hjælp, at bevare overblikket.

Fordele ved at anvende den fællesoffentlige Digital Fuldmagtsløsning

Digital Fuldmagt sikrer, at rettighederne, der følger med en fuldmagt efterleves, så fuldmagtshaver kan indgive en ansøgning, klage mv. og sidenhen fremsende og modtage kommunikation på borgerens eller virksomhedens vegne.

Brug af Digital Fuldmagt gør det nemmere for borgerne at finde, forstå og overskue deres fuldmagter. Det giver en mere ensartet brugeroplevelse og genkendelighed på tværs af den offentlige sektor. Det gør brugen af digitale fuldmagter både lettere og mere trygt for borgerne.

Brug af Digital Fuldmagt gør det blandt andet lettere for frontmedarbejdere at vejlede borgerne korrekt, da de skal sætte sig ind i færre måder at bruge fuldmagter på i selvbetjeningsløsninger.

Ved at anvende Digital Fuldmagt sikrer I, at også borgere uden MitID kan få hjælp i jeres digitale selvbetjeningssystemer. Digital Fuldmagt understøtter nemlig digital partsrepræsentation i myndighedernes digitale selvbetjeninger for borgere, der ikke har MitID.

Alle handlinger ved brug af Digital Fuldmagt er digitalt sporbare. Det betyder, at myndigheden altid ved, om det er fuldmagtsgiveren eller fuldmagtstageren, der har udført en handling, hvilket øger retssikkerheden.

Når I anvender Digital Fuldmagt, skal I ikke selv købe, udvikle eller vedligeholde parallelle systemer, der muliggør repræsentationsforhold. Digital Fuldmagt er allerede en del af den fællesoffentlige it-infrastruktur og er et tilbud til myndighederne.

Hvordan integreres en selvbetjeningsløsning til Digital Fuldmagt?

Hvis I ønsker at tilkoble en selvbetjeningsløsning til Digital Fuldmagt, kan I finde en guide til den tekniske tilslutning her:

Guide til at tilkoble selvbetjeninger til Digital Fuldmagt

I guiden kan Ilæse mere om, hvordan man som tjenesteudbyder eller it-leverandør kan integrere en borgerrettet tjeneste til Digital Fuldmagt.

Guiden beskriver de relevante aktiviteter samt de snitflader, som anvendes i integrationen.