Hjælp borgerne med deres digitale gøremål

Borgere skal have nem adgang til hjælp og vejledning i deres digitale kontakt med det offentlige.

Borgerens gøremål er sjældent i sig selv digitalt – men kontakten med det offentlige er det ofte. Det har gjort det vanskeligere for nogle borgere at være selvhjulpne, men for mange kan den rette hjælp og vejledning være afgørende.
Det er vigtigt, at vi som myndigheder vejleder borgerne. Både så de kan bruge den konkrete digitale løsning, og så de har overblik over hvad, de skal.

Det er ikke altid let at finde frem til den rette hjælp – ikke mindst hvis man i forvejen er usikker digitalt. Det kan betyde, at nogle giver op på forhånd og må søge personlig betjening hos fx borgerservice. Det er vigtigt, at myndighederne tydeligt viser vej til support, når borgere har behov for hjælp i det digitale forløb.

God vejledning og nem adgang til support skaber bedre brugeroplevelser og hjælper flere borgere til at betjene sig selv. Det er effektiv brug af offentlig midler, når borgere, der med lidt hjælp kan være digitale, er det. Vigtigst giver det de bedste betingelser for et godt møde med den digitale offentlige sektor.

Omsæt princippet til praksis

Nøglespørgsmål

Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.

Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.

Hent nøglespørgsmål til princippet her (PDF)

Værktøjer

KL's servicedesignværktøj

KL har sammen med en række kommuner udviklet Den fælleskommunale værktøjskasse for servicedesign, som er et sæt konkrete metoder, I kan bruge, når I arbejder med nye løsninger eller optimering af driften. Værktøjskassen kan understøtte dit arbejde med servicedesign.

Læs mere servicedesignværktøjet

demo.borger.dk

Med demo.borger.dk kan borgere stifte bekendtskab med MidID, Digital Post og Digital Fuldmagt, uden at du som medarbejder eller hjælper skal bruge egne koder og oplysninger – eller får kendskab til borgerens.

Læs mere om demo.borger.dk

""

Case fra Digitaliseringsstyrelsen

Livssituationsguiderne

For at sætte borgerne bedre i stand til at betjene sig selv, har Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med en række andre offentlige myndigheder udviklet guider til livssituationer. Alle guider findes på borger.dk.

Case fra Digitaliseringsstyrelsen

Brugerinddragelse

Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en metodebank til rådighed for myndigheder, der ønsker at arbejde med gode brugeroplevelser i digitale løsninger. Metodebanken er en praksisnær introduktion og guide til anvendelsen af 14 metoder og værktøjer, der tilsammen skal gøre det lettere at arbejde med brugerinddragelse. 

Gå til metodebanken