I ATP hjælper generativ kunstig intelligens med at skrive journalnotater
Det skal spare tid, når generativ kunstig intelligens automatisk laver referater.
Generativ kunstig intelligens hjælper med hurtigere journalisering
ATP har udviklet en løsning til automatisk journalisering, der skriver referat (journalnotat) af samtalen, når medarbejderne modtager opkald fra borgere. Den generative kunstig intelligens-løsning er ved at blive testet.
Når medarbejderne besvarer opkald, opsamles lyden via en audiostreamer, der sender lydfilen videre til talegenkendelsesprogrammet, som kan omdanne lydfilen til en tekstfil. Herefter omdannes den transskriberede tekstfil til en opsummering af samtalen, og fremhæver de væsentligste pointer i et referat vha. OpenAI.
De foreløbige opgørelser viser, at der i gennemsnit går 5 sekunder fra opkaldet er afsluttet til, at medarbejderen modtager udkast til referatet. Medarbejderen kan herefter rette referatet til, inden detgemmes som journalnotat. Ved 70 pct. af samtalerne ligger rettetiden på under 2 minutter.
Borgerhenvendelser skal journaliseres, og sluger medarbejdernes tid
ATP modtager omkring 2,5 millioner telefoniske borgerhenvendelser hvert år. Som udgangspunkt skal der skrives referat af disse henvendelser, og referatet skal derefter gemmes som et journalnotat af sagsbehandleren. Kunderådgiverne bruger i dag en del tid på udarbejdelsen af journalnotater.
For at reducere tidsforbruget hos medarbejderne og sikre en ensartet og høj kvalitet, er ATP ved at udvikle en løsning til automatisk referatskrivning og efterfølgende journalisering.
Arbejdet med ny teknologi har været et strategisk pejlemærke for ATP siden 2020, hvor udvikling af journaliseringsløsningen også blev igangsat. Dog var det først da udviklingen af generativ kunstig intelligens tog rigtig fart i efteråret 2022, at teknikken kom endeligt på plads.