Det er en fordel, hvis aktiviteter for brugerinddragelse indgår i den overordnede projektplan. På den måde bliver brugercentreret feedback en naturlig del af projektet.
Inddrag brugerne løbende.
Du behøver ikke nødvendigvis at have et helt færdigt produkt, du kan teste. Jo hurtigere, du kommer i gang, des færre ressourcer kræver det at implementere ændringerne, der så kan tilrettes tidligt.
Afhængigt af hvilken projektmodel eller framework du arbejder med, kan der være forskellige måder at indarbejde aktiviteter der understøtter brugerinddragelse.
Traditionelle projektmodeller følger ofte en fast plan med en sekventiel proces, hvor hver fase skal være afsluttet, før den næste kan påbegyndes.
En brugercentreret proces er bygget op om løbende feedback og evaluering af designet. Det er med andre ord en iterativ proces, hvor du først er færdig, når du har mødt dine målsætninger for brugervenlighed. Denne tilgang kan kollidere med de faste tidsplaner og budgetter, som ofte præger traditionelle projektmodeller.
At få plads til fx brugervenlighedstests i projekter kan kræve en organisatorisk ændring, hvor du begynder at integrere iterative metoder fra agile processer. Arbejder I ikke agilt, er det som minimum en god idé at planlægge tre brugertests.
Læs flere detaljer om den iterative proces i ISO-9241-11.
Standarden passer godt til agile processer, hvor løbende feedback og evaluering er en del af designet.
Udfør en tidlig brugertest for at blive skarp på, hvad der skal udvikles. Tal med brugerne om deres behov til funktioner. Tag fx udgangspunkt i udfordringer med en eksisterende it-løsning. Find inspiration til hvilken test du kan udføre i metodebanken.
Når du ved, hvad der skal udvikles, kan du undersøge hvor nemt eller svært det er at bruge it-løsningen. Lad brugeren teste en prototype, så du får inputs til, hvad der kan forbedres i de funktioner, som du tester. Læs mere om at udføre en brugervenlighedstest.
Udfør en test på it-løsningen. Husk at forholde dig til, om it-løsningen lever op til projektets målsætninger for brugervenlighed. Hvis ikke, bør du forsætte med at udvikle og teste.