Hent rapport: Bliv digital borger – bedre brugeroplevelse ved en sammenhængende brugerrejse
Februar 2018, leverandør: Advice
Resumé
Denne rapport omhandler brugerrejsen "bliv digital borger" - med fokus på de 15-årige.
Formålet med ”bliv digital borger” er at få flere unge til at læse deres Digitale Post. Brugerrejsen springer ud af analysearbejdet ”lettere anvendelse og administration af fællesoffentlige komponenter (LAAK)”, der vedrører sammenhængen mellem NemID, Digital Post og Nem Log-in. Tal fra Digitaliseringsstyrelsen fra juni 2017 viser, at 25 pct. af de 15- til 17-årige ikke har været logget ind i deres digitale postkasse eller haft besøg via en læseadgang 6 måneder efter at have modtaget digital post.
Rapporten har til formål at identificere, hvordan unges brugerrejse kan forbedres, så deres brug af Digital Post forøges. Dette er gjort i en todelt proces. Først er de unges as-is brugerrejse kortlagt, dvs. den rejse, de går igennem i dag. Formålet med as-is rejsen er at beskrive brugernes behov og oplevelse med det nuværende set-up samt identificere, hvilke steder i rejsen, der udgør de største barrierer i forhold til at tilmelde sig og anvende Digital Post.
Rapporten opstiller følgende 11 centrale indsigter, som der bør tages højde for i udviklingen af løsninger for at øge unges brug af Digital Post:
- Det er ligegyldighed eller manglende oplevelse af relevans – ikke frygt for at gøre noget forkert – som er den primære grund til, at de unge ikke får det gjort
- De unge ved ikke, hvad det offentlige er, og kender ikke den fulde differentiering mellem ”offentlig” og ”privat”
- Forældrene formoder, at de selv vil modtage vigtig information om barnet i deres egen Digitale Post
- Banken spiller en vigtig rolle
- Forældrene er et sikkerhedsnet for de unge, som de kan trække på, når de har brug for hjælp
- Forældrene ved også, at det er vigtigt, men får det ikke gjort
- Forældrene mener, at den unge skal klare det selv, men omvendt mener de også, at det er forældrenes ansvar, at de unge får det gjort
- De unge kender til e-Boks og ikke Digital Post via borger.dk – og forstår ikke forskellen
- De unge giver op, hvis det ikke fungerer
- De unge kender ikke til læseadgang, men nogle kender til mailadvisering til forældre
- e-Boks-app'en er det tilbud, som de unge er mest glade for i dag.
Herudover er brugernes relevante kontaktpunkter i forbindelse med Digital Post identificeret; hvor søger de oplysninger, modtager henvendelser, hvad opfatter de som relevant, trygt, godt og effektivt osv. Med udgangspunkt i indsigterne fra as-is rejsen er der udviklet otte designprincipper, som fungerer som grundlag for udviklingen af ideer til konkrete fremtidige løsninger for en mere sammenhængende brugerrejse:
- Skræddersy indhold
- Produktstrømlining
- Gør det muligt at komme i gang med det samme
- Skab relevans
- Klæd forældre på til at hjælpe
- Vær til stede, hvor de unge er til stede
- Samarbejd med vigtige aktører
- Indhent kontaktoplysninger tidligt.
To-be rejsen er i rapporten understøttet af en række prototyper og skitser på, hvad de unge kunne møde i fremtiden, og fungerer derfor som konkretiseringer af optimeringspunkterne ovenfor. Prototyperne er i løbet af projektet blevet valideret og skåret til i dialog med brugerne. Undersøgelsen er gennemført af Advice i tæt samarbejde med repræsentanter fra arbejdsgruppen (Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, KL, Styrelsen for It og Læring, ATP og SKAT).