Tilliden til den digitale offentlige sektor

Kontakt

Anders Holzmann Hovmøller

Specialkonsulent
Kontor for analyse og strategi

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden og samtidig et af de samfund, hvor borgernes tillid til den offentlige sektor er størst.

De offentlige digitale løsninger spiller en stadig større rolle i relationen mellem borgerne og den offentlige sektor. Mange borgeres primære indgang til den offentlige sektor er gennem borger.dk, sundhed.dk, kommunernes selvbetjeningsløsninger og via apps som det digitale sundhedskort og kørekort.

Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger er et vigtigt mål for, hvordan borgerne oplever den digitale offentlige sektor.

Kontakt

Simon Spenter Ifversen

Fuldmægtig
Kontor for analyse og strategi

Hvorfor undersøge borgernes tillid til den digitale offentlige sektor?

Det er vigtigt, at borgeren har tillid til, at Digital Post kommer frem, at en selvbetjeningsløsning virker, og at data anvendes og behandles forsvarligt. Tilliden skabes blandt andet på baggrund af borgernes opfattelse af myndighederne, deres oplevelse med de offentlige digitale løsninger samt borgernes digitale kompetencer.

Læs mere om hvorfor borgernes tillid til den digitale offentlige sektor er vigtig.

 

Data om borgernes tillid til den digitale offentlige sektor

Digitaliseringsstyrelsen afvikler årligt en undersøgelse af borgernes tillid til offentlige digitale løsninger i samarbejde med Danmarks Statistik og Ældresagen. Samtidig undersøges brugernes tilfredshed med specifikke løsninger, som Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for, såsom MitiD, Digital Post og borger.dk.

Læs mere om data om borgernes tillid til den digitale offentlige sektor.

 

Nyt om tilliden til den digitale offentlige sektor