Det globale udbrud af coronavirus/covid-19 kan medføre vanskeligheder med forsendelser af post til udlandet. Det betyder, at der for danskere bosat i udlandet kan opstå problemer med at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at man installerer NemID nøgleapp på sin telefon.
Den aktuelle situation med udbrud af coronavirus/covid-19 globalt påvirker en lang række funktioner både herhjemme og internationalt. Blandt andet er forsendelse af breve med post fra Danmark til en række lande nu påvirket. Den lokale postomdeling i det land, man befinder sig i, kan også være enten stærkt forsinket eller helt nedlagt.
For danskere bosat i udlandet, betyder situationen nu blandt andet, at der kan opstå vanskeligheder og forsinkelser på at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten. Bruger man NemID-nøglekortet med koder på nøglekort, kan man som udlandsdansker derfor risikere at komme til at stå uden mulighed for at bruge sit NemID til at anvende både offentlige og private digitale tjenester, hvis man har opbrugt koderne på nøglekortet.
Det vil eksempelvis betyde, at det ikke være muligt at logge på Netbank eller modtage prøvesvar og beskeder fra hospitaler og læger.
Dette kan undgås ved, at man – i stedet for at anvende NemID-nøglekortet – bruger NemID nøgleapp, der er en app til tablets og smartphones. Herved sikrer man sig mod at løbe tør før koder, og det vil derfor være muligt logge ind via NemID, uanset om postforsendelserne til det land, man er bosat i, er påvirket af den aktuelle situation.
Af sikkerhedshensyn er det nødvendigt at bruge et trykt nøglekort den første gang, man skal bruge NemID nøgleappen. Derfor anbefales det også at udlandsdanskere, der gerne vil bruge appen, er opmærksomme på, at der skal være flere koder tilbage på nøglekortet, for at man kan aktivere appen på sin telefon.
Derfor anbefales danskere, der har mulighed for det, at downloade NemID nøgleappen til deres smartphones eller tablets.
Læs mere om, hvordan du kan downloade nøgleappen og bruge den
For danskere, der er bosat i Danmark, er det fortsat muligt at bestille et nyt NemID-nøglekort, og heller ikke den automatiske udsendelse af nye nøglekort er påvirket i Danmark som følge af coronavirus/covid-19-udbruddet.
Borgerservicecentre har ændret processerne for fysisk fremmøde midlertidigt, så borgere skal kontakte kommunen telefonisk, inden et evt. fysisk fremmøde.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.