Nu bliver MitID standardvalget, når du skal logge på offentlige hjemmesider

Mere end 4,5 mio. borgere har nu fået MitID. Derfor bliver det nu MitID, man først møder, når man skal logge ind på offentlige selvbetjeningsløsninger som fx skat.dk, borger.dk og sundhed.dk.

Når du fremover skal logge ind på fx skat.dk, borger.dk og sundhed.dk, vil noget være anderledes. Fra torsdag den 22. september er det nemlig MitID og ikke NemID, man først møder, når man skal logge på offentlige selvbetjeningsløsninger. Skiftet sker som et led i overgangen til MitID, som har været i gang siden oktober 2021 – siden da har mere end 4,5 mio. danskere fået det nye digitale ID.

Overgangen til MitID sker over en længere periode, hvilket betyder, at man stille og roligt kan vænne sig til at bruge sit nye ID, samtidig med at man stadig kan bruge NemID mange steder. Nu skifter vi det automatiske loginvindue, så man først møder MitID. Med det vil vi opfordre til, at endnu flere vænner sig til at bruge sit MitID, frem mod at NemID udfases.

Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen

Det er MitID, der fremover er automatisk førstevalg, når man skal logge ind. Har man ikke fået MitID endnu, kan man dog fortsat benytte NemID til at logge ind. Man vælger mellem MitID og NemID i fanebladene i NemLog-in-vinduet.

Man skal vænne sig til at bruge noget nyt, og derfor kan der være nogle som allerede har fået MitID, men som først nu tager det i brug i de offentlige selvbetjeningsløsninger. Nogle har måske glemt deres bruger-ID, PIN-kode eller adgangskode. Der er heldigvis hjælp at hente, hvis du er en af dem.

Se faktaboks længere nede.

MitID betyder, at vi fortsat kan have ét, sikkert digitalt ID, som kan bruges både til bank og til at kommunikere med det offentlige. Med MitID styrker vi sikkerheden og det digitale Danmark og ruster os til fremtidens digitale udfordringer og muligheder.

Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark

Der arbejdes på højtryk for at få alle med, der har behov for MitID. Før sommerferien blev der blandt andet introduceret en ny funktionalitet i MitID appen, som gør det nemmere fx at hjælpe pårørende med at få MitID. Mange har benyttet den nye mulighed, og partnerskabet bag MitID ser frem til at få endnu flere med om bord de kommende måneder.

Hvis man endnu ikke har fået MitID, behøver man ikke at vente, til man får besked af sin bank. Man kan få MitID på MitID.dk, via sin bank eller MitID app. Hvis man har brug for hjælp i Borgerservice til at få MitID, opfordrer vi til, at man booker tid nu.

NemID udfases

Alle NemID-brugere, der har behov for også fremadrettet at kunne benytte deres banks selvbetjeningsløsninger, skal overgå til MitID senest den 31. oktober 2022. Efter denne dato vil man ikke længere kunne bruge NemID til fx net- og mobilbankløsninger.

Over en periode vil man opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID, og når NemID på et senere tidspunkt udfases på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeningsløsninger, vil man ikke kunne bruge disse, før man har fået MitID. Det betyder, at hvis man har NemID i dag og gerne vil fortsætte med at betjene sig selv på nettet, så skal man have MitID. NemID lukker endeligt den 30. juni 2023.

Har man ikke fået MitID inden 31. oktober 2022, kan man godt oprette MitID på et senere tidspunkt.

Faktaboks

Har du glemt dit bruger-ID, PIN-kode eller adgangskode?

Har du glemt dit bruger-ID, kan du selv få det oplyst ved at logge på hjemmesiden MitID.dk med NemID.

Alternativt kan du:

  • Scanne dit pas i MitID appen ved at vælge ’Opret MitID’ og dermed genaktivere dit MitID. Eller
  • Kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.

Har du glemt PIN-koden til din app, kan du selv genaktivere din MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen.

Alternativt kan du:

  • Ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på sms, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret. Eller
  • Har du en “back up” i form af fx en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden enhed, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.

Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen, logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.

Alternativt kan du:

  • Ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret

Har du slettet MitID appen, eller har du fået ny telefon?

Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app. Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.

Gå til mitid.dk for at læse mere om, hvordan du henter og aktiverer en ny MitID app

Alternativt kan du:

  • Få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk – hvis du fx har MitID på en anden telefon eller en kodeviser. Det anbefales, at man har MitID på en ekstra enhed, så man nemt kan geninstallere, hvis man fx mister sin telefon.
  • Få en ny aktiveringskode i Borgerservice.