25 års fælles digitaliseringsstrategier

Med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2026 til 2029 har Danmark fået sin syvende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Danmark har en international førerposition, når det gælder offentlig digitalisering.

Danmark som digital frontløber

Siden 2001 har digitalisering af den offentlige sektor været drevet af et tæt og forpligtende samarbejde mellem staten, kommunerne og regionerne. Det gælder særligt på områder, hvor det er nødvendigt og hensigtsmæssigt at skabe tværgående løsninger fx til digital kommunikation, som i dag sker med digital post.

Det har gjort Danmark til et af de lande i verden med den mest digitale offentlige sektor. Danmark har blandt andet fået topplaceringer, når EU-Kommissionen har rangeret, hvilke lande der har det stærkeste digitale udgangspunkt, samt placeret os i toppen af FN's rangering af lande med den mest digitale offentlige administration.

I de kommende år fortsættes udviklingen af de tværgående digitale løsninger. Der skal fx ske en videreudvikling og udbredelse af den digitale løsning til at give fuldmagt og en samtykkeløsning, som borgeren kan anvende til at give adgang til deling af data om dem selv. Samarbejdet om digitalisering i den offentlige sektor er fortsat forankret i flerårige digitaliseringsstrategier, der omfatter både stat, kommuner og regioner.

Fællesoffentlige strategier har lagt det digitale fundament

En række løsninger, der udspringer af de fællesoffentlige digitaliseringsstrategier, er nu en naturlig del af vores hverdag. Det drejer sig blandt andet om MitID, som borgere og virksomheder anvender til sikkert at identificere sig online, samt om fælles tværgående portaler som sundhed.dk, borger.dk og Virk.

Digital Post og obligatorisk digital selvbetjening har forandret myndighedernes kommunikation til og med borgere og virksomheder. I 2016 afsendte de offentlige myndigheder i alt 112 mio. Digital Post-meddelelser til borgere og virksomheder. I 2024 sendte offentlige myndigheder mere end 252 mio. Digital Post-meddelelser.

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016 til 2020 havde fokus på blandt andet bedre datadeling mellem myndighederne, sammenhængende brugerrejser på tværs af løsninger, højere informationssikkerhed samt udvikling af nye og fremtidssikrede versioner af Digital Post, NemID (MitID) og NemLog-in.

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022 til 2025 havde blandt andet fokus på ansvarlig anvendelse af data og ny teknologi som et vigtigt værktøj til at afhjælpe manglen på arbejdskraft, bidrage til den grønne omstilling af det danske samfund og understøtte udviklingen af velfærdssamfundet, herunder også sundhedsvæsenet.