Brug metoden til at få hurtige og umiddelbare reaktioner og input til idéer eller retninger før konkretisering af løsninger.
I kan betragte en guerrillatest som et kort og åbent interview, som I kan udføre på et sted eller i en situation, der er relevant for undersøgelsen. I behøver ikke rekruttere deltagere, og I kan på kort tid få indblik i brugeres oplevelse af en bestemt service eller et produkt og samle feedback før videreudvikling. Vær opmærksom på at udvælge et godt sted for testen, hvor I møder målgruppen og fanger perspektiver, der er relevante for jeres videre arbejde.
I kan variere guerrillatesten fra fx afprøvning af en idé på én bruger til fx en halv dags interaktion med brugere på biblioteket, en arbejdsplads eller i en park.
Beslut jer for hvilke brugergrupper, I vil have input fra og udvælg derefter det sted eller den situation, hvor I kan møde målgruppen spontant. Er jeres projekt relateret til arbejdslivet, er det muligvis relevant at stille sig foran arbejdspladser morgen og eftermiddag. I et projekt målrettet børnefamilier er det måske relevant at tage ud en lørdag formiddag.
Forbered, hvad I vil teste, og hvilket format I vil præsentere testen i. En guerrillatest kan gennemføres i alle dele af et projektforløb. Hvis I tester tidligt, kan I formulere to til fire åbne spørgsmål, der kan guide jer videre. Hvis I tester senere i et projektforløb, kan I vise en prototype, der gør det muligt for brugeren at give konkret feedback på en idé eller løsning.
Placér jer et strategisk godt sted og på det rette tidspunkt, hvor målgruppen for jeres undersøgelse eller test kommer forbi, og hvor de kan forholde sig til en service eller det produkt, I gerne vil tale om.
Gør jer og jeres ærinde synligt. I kan få stor værdi ved blot at tale med tre til fem personer, men det er ikke sikkert, det er de første personer, I møder, der vil tale med jer. Når I henvender jer til folk spontant, er det ekstra vigtigt at sige, hvor I kommer fra, og hvad omfanget af testen består i.
Fokusér på at indsamle inputs, mens I er ude ved fx at medbringe en notesbog eller en diktafon og eventuelt kamera til dokumentation. Vent med at analysere, til I er retur.
Skriv jeres noter fra testen ud og brug eventuelt mønstergenkendelse som metode til at finde særligt interessante indsigter på tværs af materialet. Omfanget af analysen på bagkant af guerrillatesten afhænger af, hvor mange I har valgt at tale med, og hvor lange samtaler I har haft med den enkelte.
Hvilke temaer lagde folk vægt på i samtalen? Hvilke dele af en problemstilling eller løsning talte de mest om? Og hvad fortæller det jer om, hvordan I skal videreudvikle jeres projekt for at sikre optimale brugeroplevelser, når jeres produkt eller service er færdigt?
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
En tidlig guerrillatest kan bestå i 2-3 spørgsmål, I har formuleret. Tester I senere, kan I vise en prototype og få umiddelbar feedback. Stil skarpt på, hvad I er åbne for input til og forbered testen derefter.
Fortæl, hvor I kommer fra og understreg, at testen tager fx 5 minutter, så det bliver let for forbipasserende at sige ja til at tale med jer.
Det kan være en god idé at have lidt indpakket chokolade eller bolcher med, som I kan bruge til at tiltrække brugerne.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk