Unge går glip af vigtige beskeder fra det offentlige: Ny kampagne skal hjælpe de unge godt i gang med Digital Post

17-08-2020
Digital service

Indkaldelse til Forsvarets Dag, besked om feriepenge fra fritidsjobbet eller personlige beskeder fra hospitalet. Det er nogle af de ting, unge i dag ikke ved, at de får sendt til deres egen digitale postkasse, når de fylder 15 år. Det skal en ny kampagne være med til at rette op på.

""

”Det er jeres ansvar nu. Altså nu er du fyldt 15, så skal du bestille et NemID, og du skal tjekke Digital Post. Ja, det er der, du får besked om feriepenge, indkaldelse til hospitalet og andre personlige ting fra det offentlige. Det hører ligesom til livet som næsten myndig.”

Sådan lyder en af opfordringerne i ny kampagne, som Digitaliseringsstyrelsen, med input fra en arbejdsgruppe bestående af ATP, Forsvarsministeriets Personalestyrelse, KL, Skattestyrelsen og Styrelsen for It og Læring, står bag.

Når de fylder 15 år, får de unge nemlig deres egen digitale postkasse. Samtidig får de unge også ansvar for at bestille et NemID og tjekke deres post fra det offentlige. Men mange unge er ikke opmærksomme på at tjekke Digital Post, særligt fordi de ikke forstår relevansen. Det kan betyde, at unge går glip af vigtig information om fx optag på ungdomsuddannelse, eller at beskeder fra hospitalet strander i indbakken. Samtidig viser en ny undersøgelse blandt forældre til 14-17-årige, at 18 pct. af de adspurgte ikke er bevidste om, at deres barn får sin egen digitale postkasse, når de fylder 15 år. Kampagnen er derfor også rettet mod forældre, så de kan hjælpe deres børn godt i gang.

Digital Post fra det offentlige er nok ikke lige dét, der fylder mest i hverdagen for de unge – eller for deres forældre. Men det kan hurtigt blive besværligt, hvis man misser vigtige beskeder om fx uddannelse, fordi man ikke ved, at de unge får deres egen postkasse som 15-årige. Derfor er det godt og vigtigt, at vi nu sætter fokus på at flere unge og deres forældre bliver klar over, at de unge får deres egen digitale postkasse.

Signe Caspersen, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen

Hjælp os med at udbrede det gode budskab

For at nå ud til så mange unge og deres forældre som muligt og dermed få størst mulig effekt har vi brug for, at I henter og deler materialerne. Hent kampagnematerialerne og brug den, hvor I vurderer, at det virker bedst.

Læs mere om kampagnen og hent materialerne her

Kampagnematerialer

Kampagnen målrettet de unge består af to film og fire plakater, som deles på sociale medier og fysisk på skoler og uddannelsesinstitutioner.

På borger.dk kan de unge læse mere om, hvad det offentlige er, og hvorfor det er relevant for dem.

Se kampagnens websted ’Ung på Digital Post’ på borger.dk

Se kampagnefilmen ’KYS’ 


Se kampagnefilmen ’SCOOTER’ 

Om kampagnen

Den 17. august 2020 lanceres en ny kampagne, ’Ung på Digital Post’, for de unge og deres forældre. Kampagnen løber i to spor: ét målrettet de unge og ét målrettet forældre.

Kampagnens spor målrettet de unge skal fortælle de 13–18 årige om de muligheder og det ansvar, der følger med at være ”næsten myndig” og derfor også skulle kommunikere med det offentlige digitalt. For hvad er det offentlige for en størrelse, og hvorfor er det offentlige relevant for netop dem?

Kampagnens spor målrettet de unges forældre skal udbrede kendskabet til forældreguiden på borger.dk. Guiden samler information om alt det, de unge kan, må og skal i forbindelse med det offentlige.

Find forældreguiden på borger.dk


Kampagnen er en indsats i arbejdet med brugerrejsen ’Blive digital borger’.

Læs mere om arbejdet med brugerrejsen ’Blive digital borger’ og de i alt 11 bruger-rejser

Digitaliseringsstyrelsen står bag kampagnen, der er udarbejdet med input fra en arbejdsgruppe bestående af ATP, Forsvarsministeriets Personalestyrelse, KL, Skattestyrelsen og Styrelsen for It og Læring.

Kampagnen løber til ultimo oktober 2020.