Breve og digital post på vej: Information om coronavirus/covid-19 sendes nu direkte til alle danskere
20-03-2020
It-løsninger
Sundhedsstyrelsen sender i disse dage information om coronavirus /covid-19 ud til 4,5 mio. danskere via Digital Post.
Sundhedsstyrelsen sender i løbet af de kommende dage meddelelser ud til danskernes digitale postkasse.
I meddelelsen informerer Sundhedsstyrelsen om, hvordan du skal forholde dig til udbruddet af coronavirus/covid-19 og hvad det er vigtigt at være opmærksom på. Derfor er det vigtigt, at du orienterer dig i meddelelsen fra Sundhedsstyrelsen, som du kan tilgå via Digital Post - enten på borger.dk eller i e-Boks. Vi anbefaler, at du ikke klikker på links i e-mails, men i stedet selv indtaster web-adressen i din browser - her, www.borger.dk eller www.e-boks.dk.
4,5 mio. danskere bruger i dag Digital Post til at kommunikere og modtage post fra det offentlige. Digital Post er altså den kanal, hvor vi har størst sikkerhed for at komme hurtigt i kontakt med den største andel af borgere i Danmark. Samtidig er det vigtigt, at alle borgere har mulighed for at modtage information om coronavirus/covid-19 fra myndighederne – uanset om man har mulighed for eller ønsker at bruge Digital Post. Sundhedsstyrelsen har lagt brevet ud på deres hjemmeside så alle borgere kan læse med, og der informeres løbende via nyheder i radioen og på tv, og samtidig opfordres modtagere af brevet til at dele det med familier, venner og bekendte, som ikke modtager digital post.
Spørgsmål og svar om det nye informationsbrev
Hvordan modtager jeg informationen fra Sundhedsstyrelsen, hvis jeg er fritaget fra at kunne modtage digital post?
Sundhedsstyrelsen har lagt brevet ud på deres hjemmeside så alle borgere kan læse med. Herudover informeres der løbende via Nyheder i radioen og på tv, og samtidig vil modtagere af brevet opfordres til at dele informationen med familier, venner og bekendte telefonisk.
Hvordan kan jeg være sikker på, at jeg ikke åbner en falsk mail?
Flere borgere har modtaget falske e-mails og sms-beskeder om, at Sundhedsstyrelsen har sendt dem ny digital post. Vi anbefaler, at du ikke klikker på links i e-mails, men i stedet selv indtaster web-adressen i din browser. Vi har fem andre gode råd til, hvordan du kan sikre dig mod phishing, dvs. sikre mod at du bliver lokket ind på en falsk hjemmeside, som vil kræve personlig login-information fra dig:
- Det er udelukkende dig selv, som må kende dine personlige NemID-oplysninger.
- Husk: Reelle aktører - fx Sundhedsstyrelsen, Nets, politiet, SKAT eller din bank - vil aldrig via mail eller telefon spørge ind til dine NemID-oplysninger eller bede om dine koder på nøglekortet.
- Personlige oplysninger (NemID-oplysninger, oplysninger om betalingskort eller kodeord/passwords) er strengt fortrolige. Du må aldrig dele oplysningerne med andre via mail, sms eller telefonsamtaler.
- Er du kommet til at videregive personlige oplysninger, enten over telefonen eller ved at trykke på et snyde-link, skal du tage kontakt til den virksomhed som informationerne vedrører, fx din bank. Du kan spærre dit NemID på telefon 72 24 70 50, på NemID.nu eller via din bank.
- Har du mistanke om misbrug skal du efterfølgende anmelde det til politiet på 114.