Ny kampagne hjælper danskerne til at blive kodestærke
27-09-2021
Sikkerhed
Stærke kodeord er et væsentligt og vigtigt middel til at beskytte os mod digitale trusler, men rigtig mange bruger svage kodeord, genbruger eller deler kodeord med andre. Det vil en ny kampagne, der lanceres den 27. september, rykke ved.
Kan du nikke genkendende til følgende: Du bruger kodeord på under 12 tegn, du bruger det samme kodeord flere steder, eller du deler dine kodeord med familie og venner? Hvis ja, så ligner du de fleste andre danskere, men det kan desværre også betyde, at digitale svindlere kan få adgang til dine oplysninger.
Danskernes digitale liv er afhængige af kodeord. Vi skal bruge kodeord til alt fra mail, netbank, spil og sociale medier. Kodeord beskytter vores oplysninger – hvis de altså er stærke og ikke genbruges eller deles. Det er en udfordring for danske familier. I rapporten ”Danskernes Informationssikkerhed 2020” fremgår det, at kun 16 procent i høj/meget høj grad efterlever anbefalingen om, at kodeord er mindst 12 tegn og ikke genbruges.
Derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen den 27. september en ny kampagne, der skal sætte fokus på sårbarhederne ved dårlig kodeordsadfærd og hjælpe danskerne til bedre kodeordsvaner.
Se kampagnen på sikkerdigital.dk/kodeord
Vi bliver i samfundet mere og mere digitale. Det kræver øget fokus på digital sikkerhed i det offentlige, i virksomheder, men også på hjemmefronten. Det kan virke uoverskueligt at skulle lave og huske forskellige, lange kodeord. Med kampagnen vil vi vise danskerne, at de er langt bedre beskyttet digitalt med stærke kodeord, og at der er teknikker til at gøre det nemmere.
Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen
Viden og værktøjer til gode kodeordsvaner
Kampagnen skydes i luften med en film om ”Familien Kodestærk”. Ligesom mange andre føler familiemedlemmerne sig ikke udsatte og mener, at de har styr på deres brug af kodeord. I forskellige situationer ser vi dog, hvordan deres adfærd er risikofyldt.