Som en af de bærende søjler for driftsoverblik over offentlige it-systemer i snart 15 år går Digitalisér.dk nye tider i møde. I slutningen af efteråret 2022 vil digitalisér.dk blive relanceret med et skærpet fokus og et nyt design.
Hvad betyder det?
Driftskontrakten på det nuværende digitalisér.dk udløber ved årsskiftet, og i den anledning var der grund til at vurdere, hvordan digitalisér.dk kan følge med tid og behov. På den nye platform vil overblik over driftsstatus være i højsædet, og funktionalitet som tovejskommunikation, grupperum og ekstern upload af filer vil derfor ikke blive understøttet fremover.
Frem mod lanceringen ultimo december 2022, og af hensyn til nedlukningen af det eksisterende digitalisér.dk vil der forekomme nogle ændringer til den eksisterende platform. Det drejer sig om
- oprettelse af nye brugere, indlæg i lukkede grupper og ekstern upload af filer på platformen, vil blive suspenderet fra d. 1. september 2022.
- kommunikationen i åbne grupper vil kunne fortsætte frem til lancering af det nye digitalisér.dk d. 1. december 2022.
- skemaer fx XSD/XML-skemaer vil kunne hentes og læses frem til d. 1. december 2022, hvorefter de vil blive gjort utilgængelige.
Hvad betyder det for brugerne?
- Brugere der ønsker at følge med i driftsstatus på de offentlige it-systemer kan glæde sig over at skulle navigere rundt i et nyt og flot design, hvor der vil være de samme muligheder for at abonnere på systemnyheder og tilgå systemrelevant materiale.
- Brugere der anvender grupper på digitalisér.dk til gruppekommunikation skal fra d. 1 december 2022 flytte aktiviteten til en alternativ platform.
- Brugere der ejer XSD- og XML-skemaer i grupper på digitalisér.dk skal finde en alternativ platform at uploade og dele disse skemaer.
- Brugere der henter og anvender XSD- og XML-skemaer kan frem til d. 1. december 2022 kunne læse skemaerne på digitalisér.dk, hvorefter de vil blive gjort utilgængelige. Det anbefales at skemaer downloades lokalt forinden skæringsdatoen.