E-mail og sms om ny Digital Post får nyt design

Har du sagt ja til at få besked på sms eller e-mail, når der er ny Digital Post til dig? Så vil du måske bemærke, at beskederne ser lidt anderledes ud fra i dag.

På billedet ses det nye design på sms og mail, når du får ny Digital Post fra en offentlig myndighed

På baggrund af henvendelser fra borgere og myndigheder har Digitaliseringsstyrelsen nu opdateret både indhold og design i den e-mail og sms, du kan få, når du får ny Digital Post fra en offentlig myndighed.

Kort om det nye indhold og design

Formålet med opdateringen har været at skabe hurtigere og bedre overblik. Derfor har mailen nu fået et mere simpelt design. Teksten er blevet forkortet med fokus på, hvem der har sendt dig Digital Post, og hvor du kan læse den. Sms’en er blevet opdateret, så den nu nævner alle godkendte platforme til at læse Digital Post. De nye formater er blevet brugertestet undervejs.

Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan den nye e-mail og sms ser ud.

Billedet viser den mail, du kan modtage, når du får ny Digital Post fra en offentlig myndighed
Billedet viser den sms, du kan modtage, når du får ny Digital Post fra en offentlig myndighed

Pas på svindel

Vi ved desværre, at svindlere ofte udgiver sig for at være en offentlig myndighed, og at de med falske sms’er og e-mails kan forsøge at franarre dig personlige oplysninger. Hvis du er usikker på, om en sms eller e-mail, kommer fra den afsender, der er angivet, bør du undlade at klikke på links.

De sms’er og e-mails, der kommer fra Digital Post, nævner udelukkende de godkendte platforme til Digital Post, hvor du bagefter selv kan åbne din browser og skrive linket direkte til en af de officielle sider for Digital Post: borger.dk, e-Boks.dk eller mit.dk. Eller du kan åbne en af de tilhørende apps for at logge ind og læse din Digital Post: Digital Post, e-Boks eller mit.dk.

Husk desuden, at offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger via hverken sms, mail eller opkald.

Godkendte platforme til Digital Post

Siden den nye løsning til Digital Post fra offentlige myndigheder blev lanceret i marts 2022, har du kunnet læse din post fra det offentlige på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks.dk og mit.dk. Virksomheder kan læse deres Digital Post på Virk, e-Boks.dk og mit.dk. Dem, der bruger deres personlige MitID til at logge ind i erhvervssammenhænge, kan skifte til virksomhedspost i Digital Post-appen.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, som står bag Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen. Erhvervsstyrelsen driver Virk. Mens det er e-Boks A/S, som står bag e-Boks.dk og Netcompany Group A/S, der står bag platformen mit.dk.

Som borger eller virksomhed i Danmark vælger du selv, hvor du vil læse Digital Post fra det offentlige.

Sådan til- eller framelder du dig besked om ny Digital Post

Du kan få besked om ny post via e-mail og/eller sms. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.

Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:

  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
  2. Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
  3. Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
  4. Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer, og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller sms, når du modtager ny Digital Post fra en offentlig myndighed.

Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.