Der er falske sms’er i omløb fra svindlere, som udgiver sig for at være fra MitID-kundesupport. Svindlerne udnytter MitID til at forsøge at franarre borgere personlige oplysninger og koder. Bliv klogere på, hvordan du spotter en falsk henvendelse, og hvordan du skal forholde dig i situationen.
De digitale tjenester er blevet en stor del af vores hverdag, men desværre følger de digitale svindlere med, og de bliver hele tiden mere avancerede.
Vi ser eksempler på, at kriminelle personer skriver ud om MitID, når de vil udøve svindel. I forskellige forsøg på phishing har flere modtaget sms og private mails, som udgiver sig for at være fra MitID, NemID eller Digitaliseringsstyrelsen, som linker til falske login-sider for MitID og NemID, der har til formål at franarre dine personlige oplysninger.
I øjeblikket er denne besked om, at din adgang til MitID vil blive suspenderet, eksempelvis i omløb – men det er et svindelforsøg, og du skal IKKE klikke på linket. I stedet skal du straks slette beskeden. Du vil aldrig blive bedt om at forny MitID.
Det kan være svært at spotte phishing-forsøg. Men der er nogle ting, du kan være opmærksom på:
Du kan læse mere om, hvordan du spotter, om en mail eller sms er falsk på sikkerdigital.dk
På sikkerdigital.dk har Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen samlet vigtig viden om informationssikkerhed. Du finder råd og vejledning, hvad enten du er borger, virksomhed eller myndighed.
Hvis du mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet misbrugt, eller er du i tvivl, om en mail eller et telefonopkald er svindel, kan du ringe til hotlinen ved identitetstyveri på 33 98 00 98.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.