I dag lanceres en ny Cyberhotline for digital sikkerhed, som skal hjælpe borgere og virksomheder, hvis de er blevet hacket eller har brug for råd og vejledning til at beskytte sig mod it-kriminalitet.
Cybertruslen er vedvarende og meget høj i Danmark, og det er vigtigere end nogensinde at beskytte sig digitalt både som borger og virksomhed. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen, i samarbejde med Center for Cybersikkerhed, oprettet en hotline, som skal hjælpe borgere og virksomheder med at få styr på den digitale sikkerhed.
Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops, beskytter sig mod svindel på sociale medier og sikrer deres trådløse netværk. Ligesom kan de få råd og vejledning, hvis de skulle få mistanke om, at de har fået misbrugt deres personlige oplysninger.
Virksomheder kan blive klogere på, hvordan de ruster deres virksomhed mod digitale trusler som for eksempel ransomware, faktura-bedrag og phishing. Og så kan de få hjælp og vejledning, hvis de står i den svære situation at være udsat for et cyberangreb.
Cyberhotlinen for digital sikkerhed kan kontaktes på telefon 33 37 00 37 på hverdage 8:00-20:00 og i weekenden og helligdage mellem 10:00-16:00. Eller på mail via sikkerdigital.dk/cyberhotline.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.