Ny cyberhotline skal øge borgere og virksomheders digitale sikkerhed

I dag lanceres en ny Cyberhotline for digital sikkerhed, som skal hjælpe borgere og virksomheder, hvis de er blevet hacket eller har brug for råd og vejledning til at beskytte sig mod it-kriminalitet.

Banner med Cyberhotline for digital sikkerhed og telefonnummer 33370037

Cybertruslen er vedvarende og meget høj i Danmark, og det er vigtigere end nogensinde at beskytte sig digitalt både som borger og virksomhed. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen, i samarbejde med Center for Cybersikkerhed, oprettet en hotline, som skal hjælpe borgere og virksomheder med at få styr på den digitale sikkerhed.

Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops, beskytter sig mod svindel på sociale medier og sikrer deres trådløse netværk. Ligesom kan de få råd og vejledning, hvis de skulle få mistanke om, at de har fået misbrugt deres personlige oplysninger.

Virksomheder kan blive klogere på, hvordan de ruster deres virksomhed mod digitale trusler som for eksempel ransomware, faktura-bedrag og phishing. Og så kan de få hjælp og vejledning, hvis de står i den svære situation at være udsat for et cyberangreb.

Cyberhotlinen for digital sikkerhed kan kontaktes på telefon 33 37 00 37 på hverdage 8:00-20:00 og i weekenden og helligdage mellem 10:00-16:00. Eller på mail via sikkerdigital.dk/cyberhotline.

Om Cyberhotline for digital sikkerhed

  • Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere og virksomheder få råd og vejledning til, hvordan de kan sikre sig mod digitale trusler.
  • Den nye cyberhotline kan også vejlede danske virksomheder og borgere, der er blevet udsat for it-kriminalitet og guide til, hvordan de bedst håndterer situationen.
  • Cyberhotlinen kan desuden stille borgere, der har mistanke om eller har været udsat for misbrug af deres personlige oplysninger, videre til Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitetstyveri. Her kan de blandt andet få hjælp til at begrænse skaden og rådgivning om, hvad man skal gøre for at håndtere et eventuelt økonomisk tab.
  • I tilfælde af et igangværende cyberangreb hos en virksomhed kan hotlinen stille videre til Center for Cybersikkerhed, som kan hjælpe med at afklare, hvad der er sket, og hvad der kan gøres for at afhjælpe situationen. Center for Cybersikkerhed kan hjælpe med identifikation af angrebstype, placering på angrebskæden og ekspertviden inden for cyberangreb, som for eksempel DDoS, ransomware og spionage.

Læs mere om cyberhotlinen på sikkerdigital.dk