Flere og flere borgere anvender deres mobil i kontakten med det offentlige, og flere søger direkte på deres ærinder. Det har vi taget bestik af på borger.dk. Derfor lancerer vi nu en ny forside.
Når du fremover skal forbi borger.dk for at søge feriepenge, læse om barsel eller melde flytning, vil det være endnu nemmere at finde præcis den information, du har brug for.
Borger.dk lancerer i dag en ny forside med en forbedret mobilvisning og en mere central placering af søgefeltet.
Fra forsiden finder du nu også guider til forskellige livssituationer – fx når du bliver forælder, eller hvis du skal flytte. Det skal gøre det endnu nemmere at finde lige præcis det indhold, du søger.
”Med 72 millioner besøg sidste år er borger.dk en vigtig kanal, når borgerne skal finde informationer om fx flytning, feriepenge eller pension, men vi kan blive endnu bedre til at hjælpe dem på vej. Borger.dk skal løbende følge med borgernes foretrukne måder at navigere og søge informationer på. Derfor lancerer vi en ny forside og en bedre mobilvisning,” siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Mette Lindstrøm Lage.
I mange forskellige livssituationer vil du ofte stå over for at skulle finde informationer på borger.dk.
På den nye forside er den skræddersyede information derfor gjort nemmere at finde gennem en direkte indgang fra forsiden til emneområdet ’Livssituationer’. Her får du et samlet overblik over 11 livssituationer, som rigtig mange af os skal igennem på et eller andet tidspunkt i vores liv. De 11 livssituationer, der hver især har en tilknyttet guide, er fx ’Når du skal flytte’, ’Når der er sket et dødsfald’ og ’Når du starter uddannelse’.
I guiderne får de besøgende et samlet overblik over den meste relevante information om den pågældende livssituation. Fælles for de 11 livssituationer er, at de går på tværs af flere forskellige offentlige myndigheder, og i visse tilfælde også private aktører, hvilket kan være komplekst at navigere i som borger.
”Guiderne til de 11 livssituationer er et godt eksempel på, hvordan vi arbejder med digital service sammen med de fællesoffentlige parter. Det er en ’udefra og ind’-tilgang, der tager udgangspunkt i borgernes situation og informationsbehov. Det er samme tilgang, der har været styrende for udformningen af den nye forside på borger.dk,” siger Theresa Kjærside, kontorchef i borger.dk.
På forsiden af borger.dk er der ligesom tidligere direkte indgange til Digital Post og Mit Overblik, hvor man fx kan finde information om igangværende sager, gæld, betalinger, økonomiske ydelser og personlige oplysninger.
På borger.dk kan man finde 11 livssituationer, som hver især har tilknyttet en guide. Der er link til guiderne direkte fra forsiden af borger.dk. De 11 livssituationer er:
Borger.dk er en fællesoffentlig portal, som drives og udvikles i et samarbejde mellem staten, regionerne og kommunerne. Portalen giver adgang til myndighedernes selvbetjeningsløsninger og informationer om det offentlige ét sted. Digitaliseringsstyrelsen står for udvikling, vedligehold og drift af borger.dk.
I 2022 blev borger.dk besøgt 72 mio. gange. I løbet af de seneste 5 år er borger.dk’s årlige besøgstal steget med knap 85 pct. fra 39 mio. besøg i 2018 til 72 mio. besøg sidste år.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.