I et nyt casekatalog præsenterer Digitaliseringsstyrelsen og KL syv eksempler på brug af generativ AI i den offentlige sektor. Eksemplerne spænder fra chatbots, der skal give borgere hurtigere svar, til løsninger, der kan assistere medarbejdere i opgaveløsningen.
Det seneste år har mange myndigheder vist interesse og nysgerrighed for generativ AI – teknologien som særligt blev kendt fra chatbots som ChatGPT og Copilot. Siden udviklingen tog fart, har der været en efterspørgsel på brugsscenarier og inspiration til, hvordan myndigheder kan anvende teknologien ansvarligt.
I et nyt inspirationskatalog deler syv myndigheder deres erfaringer med generativ AI. De viser en retning for, hvordan teknologien kan gøre en forskel i hverdagen. Kataloget indeholder cases med løsninger som borgervendte chatbots, referatskrivning og interne chatbots, som hjælper medarbejderne med alt fra at finde vejledninger til at skrive i øjenhøjde.
”Vi håber, de syv cases kan fungere som inspiration til andre myndigheder, der også vil i gang med generativ AI. I Digitaliseringsstyrelsen afprøver vi selv generativ AI til forskellige formål, og har for nyligt offentliggjort en analyse, hvor generativ AI har analyseret på 3.673 årsrapporter. Det eksempel og seks andre kan man læse mere om i inspirationskataloget,” siger Mette Lindstrøm Lage, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
Eksemplerne i inspirationskataloget bygger på de første erfaringer med teknologien. Digitaliseringsstyrelsen og KL håber, at erfaringerne kan inspirere andre myndigheder og være med til at udbrede viden om, hvordan generativ AI kan skabe værdi.
“Kommunerne arbejder konstant på at optimere processer og skabe bedre løsninger for borgerne. Inspirationskataloget viser, hvordan generativ AI kan bidrage til den daglige opgaveløsning og gøre en forskel for borgere og medarbejdere. Vi skal være ambitiøse og fremme den ansvarlige brug af AI i den offentlige sektor,” siger Frederik Nordentoft Andersen, kontorchef i KL.
Det er vigtigt at afklare tekniske, juridiske og organisatoriske forhold i AI-projekter. I kataloget understreger Digitaliseringsstyrelsen og KL, at myndigheder altid skal undersøge, hvilken type data de kan dele og afklare, hvordan data bliver behandlet.
Ud fra erfaringerne i de syv cases bliver der highlightet tre gode råd til at komme i gang med generativ AI:
Laura Skytte Andersen |
Thomas Bruun Funch |
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.