Forbrugere: Virksomhederne skal have styr på data

Ny undersøgelse viser, at danske forbrugere har et kritisk øje til virksomheders brug af data. De både fravælger nogle tjenester og er parat til at betale for, at der indsamles mindre data om dem, siger de.

Dataetik er afgørende for forbrugerne

33 procent af danskere er villige til at betale for, at der bliver indsamlet mindre data om dem, når de benytter hjemmesider og apps.

Det viser en ny undersøgelse blandt næsten 4.000 borgere foretaget af Digitaliseringsstyrelsen og Danmarks Statistik.

Virksomhederne skal være tydelige

Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 3.937 repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15-89 år.

Størstedelen af befolkningen er helt, eller delvis, enige i, at virksomheden tydeligt skal gøre danskerne opmærksomme på, hvis der tjenes penge på deres data.

Resultaterne tyder på, at virksomhedernes datahåndtering ikke kun handler om at overholde lovgivning, men også om at vinde kundernes tillid ved at vise og oplyse om, at deres data anvendes på en etisk og ansvarlig måde.

- Jeg hæfter mig ved, at 63% siger, at de fravælger tjenester eller hjemmesider, hvis de er bekymret for databrugen. For virksomheder, der lever af digitale tjenester, tænker jeg, at det er vigtig viden at have, siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Mette Lindstrøm Lage.

Næsten 2 ud af 3 har fravalgt ting online

Hovedpointer fra undersøgelsen:

  • Over halvdelen af danskerne (63 pct.) har fravalgt tjenester eller hjemmesider, fordi de var bekymrede for virksomhedens brug af deres data.
  • 3 ud af 10 danskere (33 pct.) er villige til at betale for en tjeneste eller produkt, hvis det betyder, at virksomheden indsamler mindre information om dem.
  • 8 ud af 10 danskere (79 pct.) er enten helt eller delvis enige i, at det er vigtigt for dem, at virksomheden tydeligt fortæller dem, hvis de tjener penge på at indsamle og bruge personlige data om dem, fx ved målrettede annoncer eller anbefalinger.