Ny undersøgelse viser, at danske forbrugere har et kritisk øje til virksomheders brug af data. De både fravælger nogle tjenester og er parat til at betale for, at der indsamles mindre data om dem, siger de.
33 procent af danskere er villige til at betale for, at der bliver indsamlet mindre data om dem, når de benytter hjemmesider og apps.
Det viser en ny undersøgelse blandt næsten 4.000 borgere foretaget af Digitaliseringsstyrelsen og Danmarks Statistik.
Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 3.937 repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15-89 år.
Størstedelen af befolkningen er helt, eller delvis, enige i, at virksomheden tydeligt skal gøre danskerne opmærksomme på, hvis der tjenes penge på deres data.
Resultaterne tyder på, at virksomhedernes datahåndtering ikke kun handler om at overholde lovgivning, men også om at vinde kundernes tillid ved at vise og oplyse om, at deres data anvendes på en etisk og ansvarlig måde.
- Jeg hæfter mig ved, at 63% siger, at de fravælger tjenester eller hjemmesider, hvis de er bekymret for databrugen. For virksomheder, der lever af digitale tjenester, tænker jeg, at det er vigtig viden at have, siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Mette Lindstrøm Lage.
Hovedpointer fra undersøgelsen:
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.
Læs mere om og få hjælp: