Stor tillid til offentlige digitale løsninger

30-10-2024
Tillid

Ny undersøgelse blandt knap 4.000 borgere viser, at 82 procent af befolkningen er meget enige eller enige i, at de har tillid til offentlige digitale løsninger. Analysen viser også, at trygheden ved at anvende Digital Post stiger år for år – særligt blandt ældre.

Danmark er blandt de mest digitaliserede lande i verden, og danskerne er flittige brugere af offentlige digitale løsninger som MitID, Digital Post, sundhed.dk, og borger.dk.

Løsningerne bruges eksempelvis til at kommunikere med myndighederne, bestille tid hos lægen og ordne bankforretninger.

Otte ud af ti har generelt tillid til offentlige digitale løsninger

En ny undersøgelse, som Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet i samarbejde med Danmarks Statistik og Ældre Sagen, viser, at 82 pct. af befolkningen er meget enige eller enige i, at de har tillid til løsningerne.

Det er den højest målte tillid, i den periode (2021-2024) hvor der er målt, og en stigning på 4 procentpoint sammenlignet med 2023. Det er samtidig en lille andel af borgerne, der ikke har tillid til løsningerne. Det drejer sig i 2024 om 5 pct.

Tilliden til løsningerne har i perioden 2021-2024 ligget på et stabilt, højt niveau omkring 80 procent.

Vækst i de ældres tryghed ved Digital Post

Digitaliseringsstyrelsen har målt borgernes tryghed ved at anvende Digital Post helt tilbage fra 2017 til i dag.

Borgernes samlede tryghedsniveau er steget fra 77 pct. i 2017 til 88 pct. i 2024. Blandt aldersgruppen 15-34 år er trygheden steget fra 82 pct. i 2017 til 91 pct. i 2024. I aldersgruppen 75-89 år er trygheden steget fra 43 pct. i 2017 til 72 pct. i 2024.

Se analysen Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024

Læs Digitaliseringsministeriets pressemeddelelse om analyse

Fakta om analysen

Analysen er baseret på data fra undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen”, der gennemføres hvert år af Danmarks Statistik i et samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.

Undersøgelsen stiller danske borgere en række spørgsmål om deres it-vaner, herunder deres tillid til offentlige digitale løsninger, tryghed ved at anvende løsningerne samt generelle oplevelse af den digitale offentlige sektor.

I 2024 deltog 3.937 respondenter i undersøgelsen. Respondenterne udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning mellem 15-89 år.

Analysen tager primært udgangspunkt i ”It-anvendelse i befolkningen 2024”, men anvender også data fra tidligere års publikationer.